פרק ה קניין

עמוד:135

הצלת ממון חברו כמו שהוסבר בערך החיים והכבוד , גם בערך הקניין אין התורה מתמקדת רק בזכותו של האדם על קנייניו , אלא גם בחובות הנגזרות מכך כלפי רכושו של הזולת , ובכלל זה הצלת רכושו של הזולת מאבדן : " לא תוכל להתעלם" ( דברים כב , ג . ( הוזהרנו בזה שלא להתרשל מהצלת ממון חברנו בין מטלטלים בין קרקעות , כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה ( בבא מציעא לא , א : ( " וכן תעשה לכל אבדת אחיך" ( דברים כב , ג ) — לרבות אבדת קרקעות , כגון אם היו מים שוטפים ובאים שם חייב לגדור בפניהם , אף כי הוזהרנו להשתדל בהצלת חברנו ולשית עצות לעזרתם בעת צרתם . וכן כתוב : " לא תעמוד על דם רעך" ( ויקרא יט , טז ) ( רבנו יונה גירונדי , ספר שערי תשובה , שער ג . ( זכות הקניין של האדם גוררת עמה את החובה של הזולת להגן על זכות זו . רבנו יונה גירונדי ( ספרד , המאה השלוש עשרה ) אף כורך את חובת ההצלה של ממון הזולת עם חובת ההצלה של מי שרודפים אחריו להורגו . מציל עצמו בממון חברו דין " מציל עצמו בממון חבירו" מתייחס להתנגשות בין ערך החיים של אדם אחד ובין זכות הקניין של זולתו , בעל הממון . השאלה נוגעת להצלת אדם את עצמו מתוך שימוש בלתי מורשה בממון חברו , ונוגעת גם להצלת הזולת מתוך שימוש בלתי מורשה ברכושו של האדם שמצילים אותו , ברכושו של המאיים על חייו או ברכושו של אדם שלישי , ניטרלי , שאינו צד בעניין כלל . קיים דיון בשאלה אם מותר לאדם להציל את עצמו או את חברו מתוך שימוש בלתי מורשה ברכושו של אדם שלישי , ואם נעשה שימוש כזה , על מי מוטלת חובת הפיצוי לבעל הרכוש . הדעה האוסרת סבורה שזכות הקניין ואיסור הגזל הנובע ממנה גוברים על זכות החיים של האחר ועל מצוות " לא תעמוד על דם רעך . " עצם האפשרות להעמיד זו מול זו את שתי הזכויות כקונפליקט מעצים מאוד את כוחה של זכות הקניין ,

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר