פרק ה קניין

עמוד:123

כחרישה וזריעה , באופן ממשי או סמלי . סוג אחר של קניינים , משני לראשון , הוא קניינים מסחריים , שבהם יש נתינת תמורה ולו סמלית : קניין חליפין , כסף או כריתת הסכם ; בשטר או בהודאה בעל פה לפני עדים . בעת החדשה מרבים לדון בשאלת אפשרות הקניין ה"רוחני , " בדברים שאינם חומריים כגון יצירות אמנות ומוזיקה , פטנטים , המצאות ורעיונות . המחשבה שיש לאדם זכות ממונית ומשפטית אפילו על רעיונות אינה מובנת מאליה , והמאמץ לבססה מבחינה משפטית מקורו אף הוא בהנחת היסוד הראשונית של זכות הקניין . הבעלות על הארץ בהקשר זה יש מקום לדיון מיוחד בזכות הקניין בארץ ישראל . ארץ ישראל שייכת לאלוהים ולא לעם ישראל . " ברצותו נתנה להם וברצותו לקחה מהם" ( רש"י על פי המדרש לבראשית א , א . ( לפיכך היה מקום לומר שכלל אי אפשר לקנות קרקע בארץ ישראל , אלא רק להתנחל בה למשך אי אלו שנים . ואולם בפועל המשמעות של דיני הקניין בארץ ישראל היא שהארץ חולקה כך שלכל אדם מישראל יש פיסת קרקע שהיא "שלו" ושל משפחתו לכל הדורות . בשונה מכל הנכסים בעולם , אדמת ארץ ישראל אינה הפקר ואינה פתוחה ליחסי מיקח וממכר חופשיים . ארץ ישראל חולקה לנחלות , לשבטים ולבתי אב , והנחלות הללו עוברות בירושה מדור לדור . מכירה של קרקעות בארץ ישראל היא זמנית , שכן על פי מצוות התורה הנחלה חוזרת לבעליה ביובל . עם זאת יש לשים לב שמבחינה משפטית הארץ אינה שייכת לישות הכללית של " עם ישראל" אלא מחולקת ליחידים . זו גישה הנותנת משקל רב ביותר לקניין הפרטי , בניגוד למחשבה המקובלת המוטעית הרואה באדמות הארץ נכס לאומי 142 משנה , קידושין א . 143 ראו מאמריו של שלום אלבק על הבעלות וזכות הקניין ( אלבק , תש"ל , תשל"א . ( על השאלה של אפשרות קניין בדברים שאינם חומריים ראו מאמרו של הרב מיכאל אברהם , " גניבת דעת וקניין רוחני" ( אברהם , תשס"ה , ( ומאמרו של נחום רקובר , " לזכויות היוצרים והמו"לים" ( רקובר , תשס"ג . ( 144 במדבר לג , נד . 145 ויקרא כה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר