פרק ה קניין

עמוד:122

קניין פרטי זכות הקניין ומושג הבעלות מקורם בראשית הבריאה . הם מצאו את מקומם בעשרת הדיברות בצו " לא תגנוב . " בעיני הדרשנים וההוגים שראו בעשרת הדיברות מפתח לכל תרי"ג המצוות , מצוות " לא תגנוב" היא עמוד התווך של כל דיני הממונות והמשפטים הכרוכים בהן . לא תגנוב : כנגד " ויאמר א להים הנה נתתי לכם כל עשב זורע זרע" וגו . ' אמר הקדוש ברוך הוא : אחד מכם אל יפשוט ידו בגניבה ובממון חבירו , אלא מן ההפקר כעשבים הללו ( פסיקתא רבתי , כא . ( מן המדרש הזה אפשר להבין כיצד נוצר הקניין הראשוני . הבסיס המשפטי הראשוני של זכות הקניין טמון ביכולתו של האדם לזכות על ידי פעולה קניינית הולמת ב"הפקר , " כלומר בנכס שאין לו בעלים . הפקר יכול להיות קיים מששת ימי בראשית , דבר שאיש מעולם לא זכה בו קודם לכן ; דבר שבעליו הקודם הפקירו ; ודבר שנותר לאחר שאדם שאין לו יורשים מת . הניב העברי " זכה מן ההפקר" מעיד על השתרשותו של הרעיון הזה בתרבות עם ישראל . דרכי הקניין של נכסים פרטיים הדרך שהקניין נעשה על פי משפטי התורה מעידה שההנחה העומדת ביסוד רעיון הקניין היא השתלטות האדם על החפץ בדרך של שימוש בו או החזקתו — רמז לצו המקראי המקורי מראשית הבריאה : " וכבשוה . " הקניינים העיקריים במיטלטלין נעשים בדרך המסמלת השתלטות על החפץ : משיכה , הגבהה או הבאה לרשותו . כמו כן יש זכויות קניין שמקורן ביצירה של האדם בחומר או עשיית שינוי מהותי בו . הקניינים העיקריים בנדל"ן מבוססים על פעולת החזקה והפגנת בעלות כגון גידור חלקת הקרקע , נעילה או פריצה של גדר קיימת או עבודת האדמה עצמה 141 כדוגמת פיוטי ה"אזהרות" של רב סעדיה גאון ( בסידור רס"ג ;( של רבי שלמה אבן גבירול ( אזהרות , ( רבנו אליהו הזקן ואחרים . על מנהג אמירת אזהרות בחג השבועות ראו חבצלת , תשל"ה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר