פרק ד כבוד האדם

עמוד:117

חובת הכבוד המוטלת על בן כלפי אביו ואמו הרבה יותר מהנדרש כלפי כל אדם אחר . כבוד יתר : רבו , חכם , מלך בדומה למצוות הכבוד להורים , חובה על אדם לכבד את רבו , לכבד כל חכם באשר הוא וכן לכבד את המלך ואישים בעלי מעמד שלטוני . חובות אלה אינן נובעות מזכויות האדם היסודיות , אלא הן נועדו לבסס את מעמדם של האישים והמוסדות שהם מייצגים . עם זאת יש לתת את הדעת שלעתים מעמדו החברתי והציבורי של אדם משפיע על הגדרת מושג הכבוד שלו — כיצד הוא מתלבש , כיצד הוא מתנהג בציבור וכדומה . במקרה כזה החובה לכבד אותו באופן מסוים ולהימנע מביזיונו יכולה להיות שונה מזו המיוחסת לאדם רגיל , לא מפני שיקולים של הייררכיה ומעמד ציבורי , אלא מפני שזהו כבודו האישי האלמנטרי של אדם זה , והפגיעה בו בהקשר זה אינה שונה מפגיעה בכל אדם אחר לפי כבודו : " הכל לפי המבייש והמתבייש . " במובן מסוים זו גם דוגמה למצב שבו הערך של כבוד האדם מתנגש עם ערך השוויון , וערך השוויון נדרש לסגת מפני ערך הכבוד בשל הצורך בהבניה של מדרג חברתי . מדד הכבוד המשפחתי ההקשרים החברתיים של אדם הם מדד חשוב להגדרת התנאים הנחוצים לשם כבודו . אחד המישורים הראשונים לקביעת מקומו של אדם במדרג החברתי , 137 ירושלמי , פאה א , א ( טו , ג , ( מעשה באמו של רבי טרפון . וכן בירושלמי , קידושין א , ז ( ס , ב , ( שם גם המעשה בראש הפטרבולי באשקלון לעיל עמ' , 114 וכן מקבילה בבבלי , קידושין לא ע"א . ראו בפרק השני בספר אגדה למעשה , א ( ברנדס , , 2005 עמ' . ( 142-77 138 כבוד המלך הוא " כדי שתהא אימתו עליך" ( משנה , סנהדרין ב , ה , וכל המקורות המסתעפים ממנה . ( כבודם של מורה , דיין ורב קשור לחשיבות פועלם בחינוך ובהוראת התורה : " ומנין שיהא כבוד רבו של אדם חביב עליו כמורא שמים " ? ( מכילתא דרבי ישמאל , מסכתא דעמלק א ;( " אבדת אביו ואבדת רבו — של רבו קודמת , שאביו הביאו לעולם הזה ורבו שלמדו חכמה מביאו לחיי העולם הבא" ( בבא מציעא לג ע"א . ( וראו רמב"ם , הלכות תלמוד ה ; ושולחן ערוך , יורה דעה רמב .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר