פרק ד כבוד האדם

עמוד:106

וראיתי אני את כל עמל ואת כל כשר › ן המעשה כי היא קנאת איש מרעה › גם זה הבל › רע › ת ר › ח ( קהלת ד , ד . ( גם אם כל ההישגיות והתחרותיות הן הבל ורעות רוח , עדיין זו דרכו של עולם ואי אפשר לעקרה בכוח . בדיוננו על הזכות לקניין נברר שעמדה זו אינה נובעת רק מכניעה לדרכו של עולם אלא מבוססת על הערך של זכות הקניין : " וכבשוה . " הצניעות ככבוד אחד ההיבטים החשובים של מושג הכבוד הוא מידת הצניעות . צניעות בהסתרת הגוף הפיזית וצניעות בהתנהגות בחברה . הצניעות עומדת כערך לעצמו ונגזרת אף היא מצלם אלוהים , שכן אלוהים בעצמו הוא " אל מסתתר בשפריר חביון" ( פיוט מאת רבי אברהם מימין , צפת , המאה השש עשרה , ( ככתוב : " כבוד א להים הסתר דבר" ( משלי כה , ב . ( אין לצמצם את מידת הצניעות לתחום העריות או להשוותה למידת הענווה . מידת הצניעות אמנם קשורה לשתי אלו , שכן הן בתחום האישות הן בתחום מידת הענווה נדרשת מידה של צניעות , אבל הצניעות מתקיימת בראש ובראשונה כערך עצמאי , כמידה טובה ממידותיו של האדם וחלק מזכויותיו הדורשות כיבוד ושמירה . 119 מועד קטן כז ע"א — רשימת תקנות שהותקנו " כדי שלא לבייש את מי שאין לו . " תקנות כאלה הותקנו בקהילות רבות בכל עדות ישראל , והן קיימות עד ימינו אלה , מקצתן ביתר הצלחה ומקצתן בהצלחה פחותה . ראו לדוגמה על איסור רכישת בגדים מוזהבים בשו"ת חיים ביד ( ר' חיים פלאג'י , איזמיר , המאה התשע עשרה , ( כד . המסורת של הנהגת הקהילות באירופה בימי הביניים ובראשית העת החדשה כללה איזון בין האינטרס הדמוקרטי של שוויון בזכות ההצבעה לכל הקהילה ובין מתן משקל לעמדתם של העשירים , שנשאו בעול הכלכלי העיקרי של קיום הקהילה . ראו לדוגמה בשו"ת צמח צדק ( ר' מנחם מנדל קרוכמל , פולין ומורביה , המאה השבע העשרה , ( תשובה א-ב . הזיקה בין הון לשלטון נשארה כידוע גם במשטרים דמוקרטיים שוויוניים כביכול , וייתכן שמתן מענה פורמלי למתח הטבעי עדיף מהדחקתו למחוזות של עברה או לפחות לתחום הדמדומים האפור שבין האסור ללא ראוי בפוליטיקה המודרנית . 120 ראו פרק ה , בשער זה , להלן .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר