פרק ד כבוד האדם

עמוד:102

והתירה רבי ישמעאל . באותה שעה בכה רבי ישמעאל ואמר : בנות ישראל נאות הן , אלא שהעניות מנוולתן . וכשמת רבי ישמעאל היו בנות ישראל נושאות קינה ואומרות : בנות ישראל על רבי ישמעאל בכינה ( נדרים סו ע"א . ( העוני מכער לא רק מפני שאין אמצעים להתקשט ולהתלבש באופן נאה וראוי . עוני בפני עצמו משפיל את האדם , מוריד את כבודו , בעיני עצמו ובעיני הזולת . המאבק בעוני הוא חלק מן המאבק הבסיסי על כבוד האדם . הזכות לכבוד פירושה אפוא גם הזכות לקיום בכבוד . הרעב כחרפה ההתייחסות אל העוני כאל פגיעה חמורה בכבוד האדם , כ"קלון" וכ"חרפה , " מחריפה ביותר כשתוצאת העוני היא רעב במובנו הראשוני : בב › א רשע בא גם ב › ז ועם קל › ן חרפה ( משלי יח , ג . ( רבי לוי פתח : [ ... ] " ועם קלון חרפה , " שנתלוה לו קלונו שלרעב , ואין חרפה אלא רעב , כמה שנאמר : " אשר לא אתן אתכם עוד חרפת רעב" וגו' ( בראשית רבה סד , ב , עמ' . ( 700 הביטוי הנבואי " חרפת רעב" משקף את תפיסת הבושה החריפה המלווה את הרעב והעוני המוביל אליו , וממילא את החובה המוטלת על אדם לחלץ את רעהו , ועל החברה לחלץ את כלל חבריה , מן המצב המבזה של העוני . חובת נתינת הצדקה לעני , בדרגתה התובענית והגבוהה ביותר , היא החובה לספק לו מזון ברמה המידית ולהצילו מחרפת רעב . 109 אביעד הכהן , " שמחת עניים ומתנות לאביונים : קו העוני וזכות הקיום בכבוד" ( הכהן , תשס"ד . ( IV מקורות מן המשפט העברי והכללי ראו בהערות שם . 110 הפסוק המצוטט אינו קיים . נראה שהדרשן הרכיב שני פסוקים : מיחזקאל לו , ל , ומיואל ב , יט . 111 במקורות חז"ל , בהלכה ובאגדה , אפשר למצוא אסמכתאות רבות לכך שעוני והצורך "לחזר על הפתחים" כדי לקבץ נדבות הם בראש ובראשונה ביזיון חמור ופגיעה בכבוד

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר