פרק ג חיי אדם

עמוד:74

דחיית חיים מפני חיים : בא להורגך השכם להורגו היבט אחר של דחיית ערך החיים מפני ערך חיים אחר הוא הזכות להרוג כדי להינצל ממוות : לא תעמוד על דם רעך : אם בא אדם עליך להורגך ויכולת לו , אל תעמוד , ואל תאמר אתחייב אני בדמו , ואל תמלך בלבך , אלא הרגהו מיד , וכן המשל אומר : קדים קטליה [ השכם להורגו . [ הרודף אחר חבירו להרגו ונהפך הנרדף וחבל בו או שחבלו בו אחרים פטורין שנאמר : " ולא תקחו כופר לנפש רוצח" ( תוספתא , בבא קמא ט , טז . ( בהלכה זו מונחת הזכות הבסיסית להגנה עצמית . התורה אינה ממליצה על הגשת הלחי השנייה , אף לא כמידה טובה ותכונה תרומית . מן המקור המשותף בפסוק " לא תעמוד על דם רעך" נראה שהזכות להגנה עצמית והחובה להציל את הזולת קרובות זו לזו במהותן . זכותו של האדם להצלת עצמו וחובתו לשמור על חייו נכללות בערך הרחב של ההגנה על חיי אדם והחובה להצילו מן הסכנה . " רודף" הזכות להגנה עצמית מתרחבת גם לחובה להצלת הנרדף מיד רודפיו , והיא המקור לדין המפורסם בשם "דין רודף : " תנו רבנן : מניין לרודף אחר חבירו להרגו שניתן להצילו בנפשו תלמוד לומר : לא תעמד על דם רעך ( סנהדרין עג ע"א . ( החובה לפעול להצלת חיי אדם הנתון בסכנה גוברת על זכות החיים של הרודף אחר חברו להורגו . היא מתרחבת מעבר לזכותו האישית של האדם הנרדף להגן על עצמו . זכות הנרדף לחיות נעשית אפוא חובה כללית להצילו . על כל מי שנוכח במעמד ויש בכוחו לפעול מוטלת החובה להציל את חיי הנרדף גם במחיר חייו של הרודף . חשוב לציין שזכות זו קיימת גם במקום שהרודף אינו מודע לסיכון שהוא גורם לזולתו או כאשר הוא אנוס לסכן את הזולת שלא מרצונו .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר