פרק ג חיי אדם

עמוד:70

לעתים אמצעי שנועד להגן על ביתו ועל רשותו של אחד עלול לסכן את זולתו . דוגמה לכך נמצאת בדיון על גידול כלבים : תניא רבי נתן אומר : מנין שלא יגדל אדם כלב רע בתוך ביתו [ ... ] שנאמר : "ולא תשים דמים בביתך" ( כתובות מא ע"ב . ( האיסור על גידול כלבים מקורו בסכנה שיש בהם לזולת . לעתים נחוץ לגדל כלב לצורכי שמירה והגנה . במקרה כזה זכותו של הבעלים להגנה גוברת , שהרי אין הכלב מפגע בטיחותי בלבד אלא הוא משמש לביטחונו של בעליו . נמצא שזכויות הבעלים וזכויות הזולת לביטחון מתנגשות זו בזו , ומתקיים דיון בשאלה מה מידת הרשות של האחד להשתמש באמצעי הגנה העלולים לסכן את האחר . המתח שבין החובה להגן על הרכוש ובין סיכון הזולת בא לידי ביטוי ביחסם הדו ערכי של הפוסקים לגידול כלבים . זו דוגמה נאה למתח שבין זכות הקניין וההגנה העצמית ובין האחריות לשלומו של הזולת . למרות כל האמור , ערך החיים אינו בלתי מוגבל גם במפגש עם זכויות הקניין . אף שבאופן פשטני נפוץ השימוש בססמאות כגון " חיים חשובים מכסף , " עדיין הדאגה לשלומם ולביטחונם של אדם , יחיד או קבוצה איננה מקדשת את כל האמצעים . למרות הערך העילאי של מצוות פדיון שבויים , יש מגבלות עד כמה מותר להרחיק לכת בהוצאת כספים למטרה זו , ואין חובה למכור רכוש פרטי או בניין ציבורי לשם כך . באותה מידה אין מצפים מאדם למכור את ביתו כדי 62 ראו מאמרו של אלישי בן יצחק , " גידול כלבים והיבטיו המשפטיים" ( בן יצחק , תשס"ה . ( יש להיזהר גם בבחירת אמצעי ההגנה שנועדו להרתיע פולש לא חוקי , גנבים ושודדים , אך עלולים לסכן גם תועים ועוברי אורח תמימים . ראו ספר חסידים , סימן תתרנא ( מהדורת מרגליות : ( " כתיב ' ולא תשים דמים בביתך' אחד היה מתקן מפתחות לחדרים שלו ואותם שבפנים לא היו יכולים לפתוח ונשרף הבית ולא יכלו לצאת שנאבדו המפתחות ונשרפו הנפשות שבחדרים . " הזכות להחזקת נשק , בעיקר לצורך הגנה עצמית , נחשבת זכות יסוד בחוקה האמריקנית . לזכות זו מחיר יקר בהיקפי הפשיעה ובמקרי הרצח בארצות הברית , והיא מעוררת פולמוס ער כל אימת שמבקשים להגבילה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר