פרק ג חיי אדם

עמוד:68

כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך ולא תשים דמים בביתך כי יפל הנפל ממנ › ( דברים כב , ח . ( בדוגמה המוחשית של המעקה המתוארת בתורה חכמים רואים אב טיפוס לעיקרון רחב של אחריות למניעת מפגעי בטיחות : ועשית מעקה לגגך , אין לי אלא גג מנין לרבות בורות שיחים ומערות חריצים ונעיצים תלמוד לומר " ולא תשים דמים בביתך" ( ספרי דברים , רכט . ( שלא להניח מכשולות . דכתיב " ולא תשים דמים בביתך , " כגון סולם רעוע או כלב רע , וגם סמכו חכמים על זה לאסור כל דבר שיש בו סכנה ( ר' יצחק מקורביל , ספר מצוות קטן , מצוה קעא . ( התקנה של מעקה ואמצעי בטיחות היא מצוות עשה הנלמדת מ"ועשית מעקה לגגך . " השארת מפגעים בלתי מטופלים היא עברת " לא תעשה , " הנלמדת מ"לא תשים דמים בביתך . " חובת ההגנה על חיי אדם גוברת במצווה זו על זכות הקניין הפרטי ומחייבת את הבעלים להתקין מעקה בביתו אף שמדובר ברשותו הפרטית . חובה זו מוטלת על בעל הרשות הפרטית ועל אחת כמה וכמה על המופקדים על רשויות ציבוריות . התורה אינה מניחה מקום לטענה שעל האדם להיזהר מפני מפגעים , והוא אינו יכול להטיל על זולתו את האחריות להגנה על בטיחותו . האחריות לסילוק המפגעים מוטלת על בעל הנכס , וברשות הרבים על הציבור כולו ובראש ובראשונה על " בית דין" או הסמכות הממונה ובפועל על כל מי שנתקל במפגע ובידו לסלקו . חובה זו נגזרת מן הערך היסודי של האחריות לחיי אדם , שלומו וביטחונו . 60 רמב"ם , ספר המצוות , לא תעשה רצח ; ועשה קפד . רמב"ם , הלכות נזקי ממון ה , ט ; הלכות רוצח ושמירת הנפש יא , ד . שולחן ערוך , חושן משפט תט , ג ; תכז , ז-ח . לשון ספר החינוך ( ספרד , המאה השלוש עשרה : ( " שלא להניח המכשולים והמוקשים בארצותינו ובבתינו" ( מצווה תקמז . ( בתוספות ובחידושי הרמב"ן לקידושין לד , א , ד"ה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר