פרק ב הגבלת הזכויות

עמוד:58

של חוקים בתוך החברה , הן בדרך של מלחמה נגד המאיימים עליה מבחוץ . למרות הערך הגדול של השלום התורה אינה מכוונת לפציפיזם . סיכום : מצוות וזכויות האדם מנקודת המבט היסודית של בריאת האדם בצלם אלוהים אפשר לסכם ולומר שמערכת המצוות נעה על שני צירים מנוגדים : הציר האחד מיועד לשמר את הזכויות של האדם ולקיים את המתחייב מהן לשלומו ולרווחתו ; והציר האחר מיועד להגביל את הזכויות הללו כדי שהאדם לא יפריז במימוש זכויותיו עד כדי גרימת נזק לעצמו , לזולתו ולבריאה כולה . רק איזון נכון בין הזכויות ובין מגבלותיהן מאפשר את קיומו של אדם בעולם ואת קיומה של חברה אנושית תקינה . אף שהנחה זו כמעט מובנת מאליה , היה צורך להקדים את הפרק הזה ולנסח את הדברים במפורש משתי סיבות : האחת , כדי להצביע על מקורותיו של רעיון מגבלת הזכויות בתורה וסיבותיו . והאחרת , מכיוון שלעתים קרובות בשיח הציבורי הפופולרי או הפופוליסטי קיימת נטייה להתעלם מהמגבלות ולעסוק אך ורק בזכויות . בעת פולמוס כל צד מציג את הזכויות שהוא מעוניין בהן כבלתי מוגבלות ונוטה להעלים את ההיבטים האחרים או את הזכויות האחרות המתקפחות על ידי הרחבה בלתי מאוזנת וחד צדדית של ערך אחד . המודעות למגבלות מאפשרת דיון הגון , מאוזן ומעמיק יותר בסוגיות של הערכים , הזכויות והחובות , והוא שפותח את הפתח להזדקקות להלכה , לחוק ולמשפט — המנגנונים הקובעים את המינון הנכון של האיזונים בין ערכים מתנגשים . 46 ג'ון לוק מחלק בין ענישה חינוכית , המסדירה את החברה ושחובת אכיפתה מוטלת על החברה , ובין ענישה המפצה על נזק , שבה יש מעמד גם ליחיד . ראו מאמרו של אברהם טננבוים , "בין הגנה עצמית להגנת הזולת" ( טננבוים , תשס"ו . ( I

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר