פרק א צלם אלוהים

עמוד:43

בלא שכינה ( בראשית רבה , כב , ב , מהדורת תאודור אלבק , עמ' . ( 206 המבנה הבסיסי של משפחה : איש ואישה , הורים וילדים , הוא ערך יסודי בספר בראשית ובתורה כולה . הזכות של ההורים לגדל את ילדיהם ושל ילדים לגדול אצל הוריהם היא ערך יסודי שמקורו במבנה הראשוני של המשפחה כפי שהוא מתואר בפרשת בריאת האדם . מן הערך הזה נובעות האחריות והחובה של ההורים כלפי ילדיהם , זכויותיהם באשר לילדיהם וגם החובה המוטלת על החברה לאפשר להורים תנאים הוגנים לגידול ילדיהם . שלילתה של זכות זו על ידי הוצאת הילדים מחסות הוריהם והתערבות הקהילה באופן שבו הם מגדלים אותם לגיטימית רק כשההורים אינם ממלאים כראוי את חובתם כלפי ילדיהם ומתעורר חשש סביר שזכויותיהם של הילדים עצמם יקופחו . משפחה : כבוד ואחריות התא המשפחתי הוא היסוד ליחסים הבין אישיים במישור האופקי , השוויוני , בין איש לאשתו , והוא היסוד ליחסים הבין אישיים במישור האנכי , ההייררכי : יחסים של כבוד יתר ואחריות יתר . כבוד יתר : חובת הכבוד של הבן לאביו ואמו מקורה בהכרת הטובה על שהביאוהו לעולם , החיו אותו וגידלו אותו ממצב של חוסר אונים מוחלט ועד 29 האחריות והחובה של ההורים כלפי ילדיהם מקורן במקור ראשוני שקודם למצווה : " כשם שאדם חייב במזונות אשתו כך הוא חייב במזונות בניו ובנותיו הקטנים עד שיהיו בני שש שנים , מכאן ואילך מאכילן עד שיגדלו כתקנת חכמים , ואם לא רצה גוערין בו ומכלימין אותו ופוצרין בו , אם לא רצה מכריזין עליו בציבור ואומרים פלוני אכזרי הוא ואינו רוצה לזון בניו והרי הוא פחות מעוף טמא שהוא זן את אפרוחיו , ואין כופין אותו לזונם אחר שש" ( רמב"ם , הלכות אישות יב , יד , על פי כתובות מט ע"ב . ( האמוראים לא הסכימו לכפות על אב שסירב לזון את בניו למלא את חובתו . הם העדיפו לפנות אליו ואל הציבור בקריאה מצפונית אל החמלה ואל הדאגה הטבעית של הורים לבניהם . וראו באגדה למעשה ( ברנדס , , 2005 עמ' . ( 234-220 30 על ההיקף והגבולות של זכויות ההורים בילדיהם ביהדות ובמשפט הכללי ראו מאמרו של יצחק קיסטר , " זכויות הורים בילדיהם במשפט העברי ובמשפטי אומות העולם" ( קיסטר , תשל"ח-תשל"ט . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר