פרק א צלם אלוהים

עמוד:41

הגרעין הראשוני של חברה אנושית . יחידה זו מתפתחת ומתפצלת כאשר " יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו . " כך מוקם עוד תא משפחתי , שבכוחו לשחזר את יצירת האדם המקורית באמצעות " והיו לבשר אחד . " התא המשפחתי הוא הגרעין ליחסים חברתיים : במישור האופקי היסוד של יחסים שבין אדם לחברו הוא הרחבה של היחסים שבין איש לאשתו ; ובציר האנכי כל מדרג חברתי הוא הרחבה של היחסים שבין הורים לצאצאיהם . משפחה וחברה התמקדות יתרה במעלת האדם היחידי עלולה לעודד גישות אגוצנטריות ואינדיווידואליזם קיצוני . פרשת הבריאה מכילה גם רעיונות המצמצמים נטיות כאלה ומניחה את היסודות לבניין החברה האנושית : על כן יעזב איש את אביו ואת אמ › ודבק באשת › והי › לבשר אחד ( בראשית ב , כד . ( האיש והאישה דבקים זה בזה " לבשר אחד . " בקריאה " זו הפעם עצם מעצמיי ובשר מבשרי" מונח יסוד עמוק של קשר בין בני אדם המבוסס על זהות ראשונית , על ראיית הזולת כחלק מורחב של האני . היחידיות אינה מחוללת אגוצנטריות ואגואיזם , אלא מניחה מקום לקיומו של אחר ולשיתוף עמוק עמו . מכאן נגזרות , במעגל הראשון , המצוות המכוננות את מערכת היחסים שבין איש לאשתו ; במעגל השני — המצוות המכוננות את מערכת היחסים במשפחה ; ובהשאלה ובהרחבה — בין כל שני בני אדם , שעל פי האמור לעיל מצויים במישור שווה כצאצאיו של אותו אדם יחידי . 25 ראו עמנואל לוינס , " היהדות והנשי , " בספרו חירות קשה ( לוינס , 2007 , I עמ' . ( 100-93 26 השימוש המרובה במילה " אחיך '" בפסוקי המצוות שבין אדם לחברו בתורה מעיד על כך . וראו " תורת אמך" לפרשת בהר ( ברנדס , , 2008 ב , עמ' , ( 336-334 ופורת ושטרן , . 2009 על מקומה של אחווה אוניברסלית ראו אצל רש"ר הירש , אגרות צפון : " מברך אני את האמנציפציה , החוק של זכויות האדם : להיות אדם שווה לחברו , וההשקפה , כי לה' הארץ , וכל אשר צלם אלוקים לו והוא בן אל חי , הכל חייבים לכבדו בלב שמח כאח" ( הירש , תשל"ו , עמ' סג . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר