פרק א צלם אלוהים

עמוד:35

ההכרה , המוסר והמידות , הציר המרכזי של דברי התורה — הנמען והנושא גם יחד — הוא האדם שנברא בצלם אלוהים , יחידי לטוב ולמוטב . אדם יחידי : יסוד השוויון עוד מסקנה שהמשנה גוזרת מבריאת האדם הראשון היא ערך השוויון : לפיכך נברא אדם יחידי [ ... ] ומפני שלום הבריות שלא יאמר אדם לחבירו אבא גדול מאביך ( סנהדרין ד , ה . ( לפי המשנה , בסיפור הבריאה המספר על בריאתו של אדם ראשון יחידי והולדת כל המין האנושי ממנו , מצויה גם הנחת היסוד של השוויון בין כל בני האדם , באשר כולם בניו של אב אחד הם . כל מצב או עמדה שיש בהם יתרון של אדם אחד על רעהו או קבוצה אנושית אחת על אחרת יכולים להיות תולדה של נסיבות החיים , אך אין בהם כדי לערער על ההנחה המהותית היסודית שכל בני האדם שווים , באשר בניו של אדם הם , בלי יוצא מן הכלל ובלא הבדל תרבות , גזע ומין . 17 לדיון על קדימת האנושיות ליהודיות והדרך ארץ לתורה במשנתו של הרב קוק ראו מאמריהם של הרב יהודה שביב , " מוסר אנושי ותורה א לוהית : עיון במשנת הראי"ה קוק" ( שביב , תשס"ב , ( והרב יובל שרלו , " דרך ארץ וטבעיות החיים : על יחסה של היהדות לערכי הדמוקרטיה" ( שרלו , תשס"ב ) וראו לעיל בהערה . 9 מקור להבנת הנחות היסוד הקדומות אפשר לראות בפתיחות של ספרי יסוד בהגות ובהלכה , שכן פתיחת הספר יש בה כדי להעיד על נקודת המוצא שעליה מבקש המחבר להשתית את תמונת עולמו . רבנו סעדיה גאון ( בבל , המאה העשירית ) ורבנו בחיי אבן פקודה ( ספרד , המאה האחת עשרה ) פותחים את ספר האמונות והדעות ואת חובות הלבבות ( בהתאמה ) בערך חוכמה . הרמב"ם ( ספרד , מצרים , המאה השתיים עשרה ) פותח את מורה הנבוכים בדיון במושג " צלם אלוהים" ואת משנה תורה באמונה במציאות , 'ה ואילו הרמח"ל ( איטליה , המאה השמונה עשרה ) פותח את מסילת ישרים ב"חובת האדם בעולמו . " התנועה מן האלוהים והחוכמה אל האדם וייעודו משקפת את השינוי שחל בתודעת מקומו של האדם ביחס לעולם ולא ל בין ההגות בימי הביניים לזו של העת החדשה . 18 על תפיסת השוויון במקרא ראו מאמרו של יהושע ברמן , " המהפכה השוויונית של המקרא" ( ברמן , תש"ע . ( " שוויון" הוא מושג כללי מאוד וניתנו לו פירושים ומימושים

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר