מבוא דרך ארץ קדמה לתורה

עמוד:27

מבוא דרך ארץ קדמה לתורה איזו היא פרשה קטנה שכל גופי תורה תלויים בה , הוי אומר : דרך ארץ . שנאמר : " בכל דרכיך דעהו , והוא יישר ארחתיך" ( ברכות סג ע"א . ( סיפור בראשית הוא הסיפור המכונן של הבריאה כולה . חשיבותו איננה במידע ההיסטורי המתואר בו , אלא במשמעות התאולוגית והמוסרית הגנוזה בתיאורי הבריאה לעיצוב מערכת האמונות והדעות של המקרא . הערך התאולוגי הראשון במעלה בפרשה זו הוא הרעיון המונותאיסטי : קיומו של אל אחד ושלילתה של מיתולוגיה מרובת אלים . הערך המוסרי הראשון במעלה הוא היותו של האדם נברא בצלם אלוהים . מימי חז"ל מוכרת השאלה מדוע התחילה התורה בסיפור מעשה בראשית ובסיפורי האבות ולא הסתפקה בהצגת מערכת המצוות . המכנה המשותף לרוב התשובות על שאלה זאת הוא שחייבת להיות השקפת עולם יסודית , מערכת של אמונות ודעות , הקודמת להטלת המצוות והחובה לקיימן . הנצי"ב מוולוז'ין בהקדמת פירוש העמק דבר לתורה , סבור שייעודו של ספר בראשית הוא הנחת היסודות האנושיים מוסריים לקיום המצוות , בבחינת " דרך ארץ קדמה לתורה . " ואלו דבריו : הקדוש ברוך הוא ישר הוא ואינו סובל צדיקים כאלו , אלא באופן שהולכים בדרך הישר גם בהליכות עולם ולא בעקמימות , אף על גב שהוא לשם שמים , דזה גורם חרבן הבריאה והריסות ישוב הארץ . וזה היה שבח האבות , שמלבד שהיו צדיקים וחסידים ואוהבי ה' באופן היותר אפשר , עוד היו ישרים . היינו שהתנהגו עם 8 ר' נפתלי צבי יהודה ברלין , , 1893-1817 ראש ישיבת וולוז'ין ורב העיר ( דפוס ראשון : וילנא תרל"ט . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר