פתיחה

עמוד:20

קדוש , " המתייחסת לבני ישראל בלבד . שתי המערכות מתקיימות במקביל בתורת ישראל , בהגות ובהלכה . לעתים הן משלימות זו את זו , אך לעתים הן מתנגשות זו בזו . בשער זה אבקש לבחון באילו דרכים התורה מתמודדת עם הצורך לקיים זו לצד זו את שתי המערכות כאשר הן מתנגשות בתביעותיהן המוסריות והמעשיות . הנחת המוצא היא ש"אלו ואלו דברי אלוהים חיים , " ושתי המערכות מחייבות במידה מלאה וחובה לקיימן במלואן כמידת האפשר . מגמתו של שער זה , כמו של הספר כולו , להראות שהמתח בין שתי המערכות הללו הוא מתח פנים תורתי , ששורשיו עמוקים וכן דרכי ההתמודדות עמו , והוא אינו נובע מהמפגש בין תורת ישראל ובין התרבות הליברלית המודרנית . השער השלישי מציג את מגוון האפשרויות להתמודד עם הפער בין שתי התודעות — מדיכוטומיה גמורה ועד ניסיונות להשלמה הרמונית ביניהן . הדרך שהצגתי כדרך המלך היהודית — והיא בעיניי הנתיב העיקרי שהמסורת היהודית לדורותיה מהלכת בו — היא דרך ההכרעה ההלכתית הפרטנית . דרך שאינה מציעה פתרונות אידאליים , מופשטים וכלליים , אלא מתמודדת בכל התנגשות באופן פרטי ומציעה נתיבים לאיזון בין הכוחות והצרכים המתנגשים . בשלב זה הגעתי למסקנה , וחבריי הסכימו עמי , שלדיון הפנים תורתי יש חשיבות ומעמד לעצמו , ויש לסכמו כחטיבה עצמאית וכבסיס לכל דיון נוסף על היחסים שבין היהדות והתרבות הכללית . לפיכך השער השלישי הוא בבחינת חתימה לנושא הנדון בספר זה : " זכויות אדם ביהדות . " מלאכת ההקבלה וההשוואה בין היהדות ובין התרבות הכללית בסוגיית זכויות האדם מצריכה דיון נפרד וחיבור נפרד , ודיון שכזה יהיה חייב להתבסס על תשתית מעין זו שהונחה בחיבור הזה . בעקבות המסקנות של חיבורנו זה אפשר להצביע על המכנה המשותף הרחב בתפיסת " צלם אלוהים" שבאדם בין תורת ישראל לתרבות המערבית המודרנית , ועל הפער העצום הפעור בין תפיסת " ממלכת כוהנים וגוי קדוש" ובין התפיסה האוניברסלית , שהיא התפיסה השלטת בעולם המערבי הבתר נוצרי בכלל ובחברה היהודית החילונית והליברלית בפרט . המתח בין " יהדות" ל"דמוקרטיה" בשיח הישראלי סביב המונח " מדינה יהודית ודמוקרטית" מתפרש מעתה לא כמתח בין כלל מושגי היהדות וכלל מושגי הדמוקרטיה , אלא כהקבלה למתח שבין " צלם אלוהים" ו"ממלכת כוהנים" — שניהם ערכים פנים יהודיים מסורתיים . דרכי הפתרון וגיבוש משנה עקבית וכוללת של היחס לאדם ולאומה יהיו שונות

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר