פתיחה

עמוד:16

משהתחלתי לעסוק במלאכת הכתיבה נוכחתי לדעת שאין חיבור מסודר שממנו אוכל לשאוב תמונה כללית של עמדת ה"יהדות" כלפי " זכויות האדם . " במשנה , במשנה תורה של הרמב"ם , בשולחן ערוך או בכל חיבור אחר , הלכי משפטי או אגדי הגותי , אי אפשר למצוא קובץ מסודר של " הלכות האדם . " לא מפני שאין ביהדות התייחסות לזכויות אלה , אלא מפני שהן אינן מאוגדות בשום מקום כיחידה אחת . לא , אין הדבר דומה לשאלת " הפיל והבעיה היהודית ; " מליצה זאת מסמלת בעיה שאינה קיימת ביהדות ומודבקת אליה באופן מלאכותי . השאלה שלפנינו דומה יותר לשאלה מן הסוג של " היהדות וגוף האדם . " אף שאין שום מסכת סדורה של התייחסות לגוף האדם , ברור לכול שאין כמעט פינה בהלכה ובאגדה שאי אפשר למצוא בה התייחסות לנושא זה . החל בהלכות השכמת הבוקר בתחילת השולחן ערוך בחלק " אורח חיים , " עבור בדיני נזיקין , נזקי הגוף , בחלק " חושן משפט , " יחסי האישות , ענייני בריאות וכלכלה , שלבי ההתפתחות והנסיגה הגופנית מלידה והתבגרות ועד זקנה ושיבה בפרקי המשפחה בחלק " אבן העזר , " וכלה בטיפול בגוף החולה והנפטר בסיום החיים שבסוף חלק 2 " התפיסה המקראית שלפיה כל אדם נברא בצלם אלוקים היא המפתח המושגי למוסר דתי בעל ערכים אנושיים . לרוע המזל , ההיסטוריה עודה ממתינה להנהרה פילוסופית שיטתית של רעיון זה" ( קורן , , 2001 עמ' . ( 165 תרומה חשובה לקריאה זו מצויה בספרו של ידידי ורעי הרב יובל שרלו בצלמו ( שרלו , תשס"ט . ( ספר זה הגיע לידיי לאחר שסיימתי את כתיבתו של חיבור זה , ולשמחתי מצאתי שבעניינים רבים כיוונתי לדעתו וככלל קיימת בינינו הסכמה על הגישה העקרונית . לא ציינתי בכל מקום את ההקבלות בין הספרים ובין הרעיונות המובעים בהם הן בשל האיחור במפגש עם הספר הן בשל ריבוי הזיקות בין החיבורים . בהחלט אפשר לראות בספר זה השלמה לספרו של הרב שרלו . ספריהם של חיים כהן , זכויות אדם במקרא ובתלמוד ( כהן , תשמ"ט , ( ורות גביזון , זכויות אדם בישראל ( גביזון , תשנ"ד , ( מספקים קווי יסוד כלליים , על בסיס השוואתי , אך אין בהם משנה תורנית מסודרת . עוד קיימים כמה חיבורים באנגלית , ולא כאן המקום לסקרם . בכלל זה ראוי לשים לב לקובץ המאמרים בעריכתם של מתתיהו ברויד וג'ון ויט . ( Broyde and Witte , 1998 ) יש בו מאמרים המשיקים לנושאים הנדונים בספרנו זה , אף כי הדגש בהם בדרך כלל הוא בהקבלה לתורת זכויות האדם הכללית . מעניינת ביותר היא רשימת המקורות המרשימה שליקט דניאל ברסלאואר Breslauer , ) ( 1993 והסקירה שבמבוא שם , שיש בה כדי לתאר את התופעה של פריחת התחום בעשורים האחרונים בארצות הברית . ועוד ראו אצל אקרט , . 2006

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר