1. שאלת־היהודים ברוסיה ומשמעותה ההיסטורית, החברתית והמדינית

עמוד:10

, ( 1795 נספחו לקיסרות הרוסית , יחד עם בלורוםיה ( רוסיה הלבנה , ( ליטא וגלילות אוקראינה , גם המוני יהודים , שישבו שם במשך דורות . יקאטרינה , שראשית מלכותה עברה בסימן 'האבסולוטיזם הנאור , ' היתה שרויה תחילה במבוכה לגבי קביעת העמדה והיחס אל המציאות של אוכלוסיה יהודית צפופה בשטחה החדש , המערבי , של האימפריה הרוסית . אולם עד מהרה נכנסה למםלול האיבה הרגיל , וכבר בימיה , בשנות התשעים למאה הי"ח , הונח בעצם היסוד ל'תחום המושב' היהודי , אשר במשך המאה הי"ט , כתוצאה מסדרה של חוקי הגבלה נוספים , נהפך למוסד של קבע ולבסיס של מדיניותה של האבטוקראטיה הרוסית לגבי היהודים . חוקי ההגבלה לגבי היהודים הגיעו לשיאם בימי הקיסר אלכסנדר השלישי , לאחר פרוץ הפרעות בדרום רוםיה , כשהוצאו ביזמתו של המיניסטר איגנאטיב 'התקנות לשעה' מיום 3 במאי 1882 וי תקנות 'זמניות' אלה נעשו למעשה חוק של קבע , שהיה בר תוקף ברוסיה , עד מפלתו הסופית של בית רומאנוב בשנת . 1917 מלבד 'ממלכת פולין / שבה היה ליהודים מעמד מיוחד מקודם , 5 נקבע 'תחום המושב' סופית , ב 15 מפלכי המערב והדרום ( ליטא , בלורוםיה ואוקראינה , ( אולם החוק של איגנאטייב צימצס את ה'תחום' ביותר עם שהוציא ממנו את חלקו הגדול — את שטחי הכפרים . ישיבת היהודים הותרה אפוא לא בכל 15 הפלכים הנ"ל , אלא בערים ובעיירות שבהם בלבד . במחציתה השנייה של המאה הי"ט נצטרף גורם נוסף , שהשפיע על מצבם של היהודים ברוסיה ועל מדיניותה היהודית של האבטוקראטיה' והוא הגורם הכלכלי . עם שיחדור האיכרים משיעבודם ( 1861 ) על ידי הצאר אלכסנדר השני , התחיל במדינה התהליך של שינוי יסודי ביחסי הכלכלה הקודמים . חלה התפתחות קאפיטאליסטית מהירה במשק הרוסי , וצמיחתה של התעשייה העירונית טבעה חותמה על מדיניותה של הממשלה וגם על החיים החברתיים והציבוריים של המדינה . בתחילת צמיחתו של הקאפיטאליזם ברוסיה , שפיגר בהתפתחותו לעומת אירופה המערבית , שררה רוח ליבראלית בחוגים של התעשייה ושל המסחר הסי טוני . לסוחרים ולתעשיינים היהודים ניתנו הקלות וזכויות לפנים משורת חוקי ההגבלה הכלליים שלגבי היהודים , שכן הממשלה נקטה אז קו של תמיכה מוגברת בתעשייה הקאפיטאליםטית העירונית , ולפיכך מעוניינת היתה ביזמתם , בפעילותם ובכשרונותיהם של היהודים , שהיו גורם ניכר בהרמת המצב הכלכלי והפינאנסי של המדינה . אולם השתלבותם של יהודי רוסיה בכלכלה הקאפיטאליסטית עוררה כלפיהם התנגדות חברתית חזקה מצד שני גורמים , שמבחינה סוציאלית היו דווקא 1 תאריך זה וכל שאר התאריכים מתולדותיה של רוסיה , הנזכרים בחיבורנו , הם לפי הלוח הישן , היוליאני , בכל מקום שאין הערה מיוחדת לגבי התאריך . ' ? ראה נספח ראשון

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר