1. שאלת־היהודים ברוסיה ומשמעותה ההיסטורית, החברתית והמדינית

עמוד:8

של רוסיה הפנימית , כלומר , במקומות שבהם לא היתה זכות ישיבה ליהודים . במרוצת הזמן התרבו הכיתות הדתיות הללו ועשו נפשות' למרות הרדיפות מצד השלטון המרכזי , האדמיניסטראציה המקומית והכנסייה הפראבוסלאבית . נמצא אפוא , שממשלת הצאר , אשר ביקשה להעביר המוני יהודים על דתם ולהכניסם בחיק הכנסייה הנוצרית פראבוסלאבית , עמדה בפני חיזיון הפוך : רבבות רוסים מבטן ומלידה בכפרים רבים ובמחוזות שלמים נהו אחרי יסודותיה של תורת משה . תופעה זו , כמובן , הגבירה עוד יותר את האיבה אל היהודים . אמרנו לעיל , כי שנאת ישראל כבר היתה פועלת ברוסיה לפני היות שם יישוב יהודי צפוף וקבוע . עדות לכך עשוי לשמש מעשה האכזריות שעשה הצאר איוואן האיום בכמה מאות יהודים , שנתקל בהם באחד ממסעי הכיבוש שלו . בשנת 1563 פלש איוואן לעיר פולוצק שעל נהר דווינה , שהיתה אז בתחומי השלטון הפולני . הצאר מצא שם קיבוץ לא גדול ביותר של יהודים ודרש מהם במפגיע שיתנצרו , וכל אלה שסירבו לקבל את הדת הנוצרית ( כ 300 במספר , ( טובעו לפי פקודתו במיבקע הקרח שבנהר . איבה מסורתית זו כלפי היהודים , כחיזיון קבע , התמידה ופעלה גם להלן . רוסיה הצארית החזיקה בה בקביעות ובאדיקות יתרה , אפילו בניגוד לאינטרסים של הממלכה . קנאות מיוחדת גילתה הקיסרית יליזאבטה , בת פייטר הגדול -1741 ) . ( 1761 בפקודה מיום 2 בדצמבר 1742 גזרה גירוש על כל היהודים , שישבו אז בתחומי רוסיה ישיבת ארעי ( זכות ישיבת קבע לא היתה להם ליהודים , עד סיפוח שטחי פולין , לאחר חלוקתה של מדינה זו . ( כעבור שנה ממתן צו הגירוש , הודיע הסינאט לקיסרית , כי 142 יהודים כבר גורשו ! עם זאת הרשה לעצמו הםינאט להעיר , כי היהודים באים לרוסיה רק לישיבת ארעי , לרגל משאם ומתנם וכי הם מכניסים לאוצר המדינה סכומים גדולים ; ולא עוד אלא שגם הסוחרים הנוצרים מעוניינים בבואם של היהודים . לפיכך עוררה פקודת הגירוש מבוכה רבה בקרב הסוחרים שבעיר ריגה , אשר פנו אל השלטונות בהשתדלות שיתירו ליהודים ישיבת ארעי לצורכי מסחר . בסיכום הדברים ביקש הסינאט מאת הקיסרית , שתינתן ליהודים , לפחות , הרשות לבוא לירידים ברוסיה , שכן הרחקתם המוחלטת תגרום נזק רב למדינה . אף על פי כן , לא שינתה הקיסרית יליזאבטה את החלטתה , ובהשאירה בתוקפה את פקודת הגירוש רשמה על גבי תזכיר הסינאט במו ידיה את ה'ריזולוציד ' , המפורסמת שלה , שבה ניסחה בניסוח קיצוני את מסורת האיבה אל היהודים : ' מידי אויבי ישו המשיח איני חפצה ברווח של בצע' . Perecm H nasnHCH . CBOS MaTepHajlOB nin BCTOPEB eBpeeB B POCCHH . I , CTp . 232 1 . 233 , JV 2 JV 2 527-531 השווה תשובות הב"ח , הוצאת קארעץ תקמ '' ה , חלק ב . והשווה גם 10 . FecceH , HcTopaa eBpeHCKoro Bapo ^ a B POCCBH , 1916 I , dp . 35 'OT BparoB XPHCTOBUX He acejrax ) EBTepecEoi npnGbiia ' . B . 0 . JfeBaHftH , HOISUK 2

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר