מבוא

עמוד:11

האידיאולוגיה של ההשכלה לא הצליחה לחולל תמורות במבנה הכלכלי של עם ישראל , אך חידוש נעוריו של רעיון הפרו דוקטיביזאציה באידיאולוגיות המאוחרות מעיד על חיוניותו . התנועה הלאומית , אשר נחלה אותו , העבירה אותו לאפיקים רעיוניים חדשים ביתר תנופה והעתיקה אותו למרחבים גיאוגראפיים חדשים . פרשה חשובה זו בתנועת ההשכלה עשויה אפוא גם לסייע בליבון סוגיות בחקר תנועות מאוחרות יותר . אני מודה בראש וראשונה למורי ורבי פרופ' יעקב כ"ץ , שהנחה אותי בעצותיו במהלך חיבורי . הערותיו ושיחותיו מאירות העיניים היו לי תמיד מקור השראה כהיותן חוויה בלתי נשכחת . מורי פרופ' דב סדן הכניס אותי לטרקלינה של הספרות היידית על אוצרותיה הבלומים , אשר שימשו לי מקורות למחקרי . ד"ר שלמה בריימן , פרופ' רפאל מאהלר , פרופ' חנא שמרוק ומר מנחם פייקאז' סייעו לי בביקורת , בעצה ובעידוד . אני מחזיק טובה לספרייה הלאומית ולפרופ' ק . וורמן אשר עמד בראשה , שהקל עלי את הגישה לגנזיה ועודדני בעבודתי . ד"ר ישראל מלמן פתח לפני את ספרייתו העשירה , פרופ' חנא שמרוק הואיל להביא לי מארצות הברית מיקרופילמים מספרים נדירים . מר שלמה בירנבוים השיג מענק ממפעל הפיס להעתקת כתב היד , ומר ישעיה אברך סייע לי רבות בהוצאת הספר —לכולם אני אסיר תודה . ואחרוךאחרון — תודה והוקרה לרעייתי חנה , שעזרה לי בכל שלבי עבודתי במחקר זה . יבואו כולם על הברכה . מטעמים טכניים הועתקו האותיות הקיריליות שבכתב הרוסי לאותיות לאטיניות . מ . ל .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר