א. סביבי הספרות הברסלבית

עמוד:10

ב . גילוי וכיסוי האמת ניתנה להיאמר : אופיים הספרותי של הכתבים הברםלביים אינו עשוי להקל על מלאכתו של החוקר והמעיין . תודעתו העצמית של ר' נחמן כמי שנועד על ידי ההשגחה העליונה לתפקיד של מפנה דרך לרבים ; רעיונותיו הנועזים' שחרגו משיגרת הרעיונות שנתגבשו בחסידות לדורותיה הראשו . 10 תרביץ , שם , עמ' . 11 . 360 שם , עמ' . 371 . 12 יוסף וייס , 'מגילת סתרים לר' 1 חמן מברסלב על סדר ביאת המשיח , ' קרית ספר , מה תשכ"ט , עמ' ! 297—279 הנ"ל : 'הספר הנשרף לר' נחמן מברסלב , ' שם , מה , תש"ל , עמ' . 270—253 דק , ומסותיו המחקריות , הכתובות בכישרון ספרותי מושכות את הלב ומפרות ' את המחשבה , ראה לא מעט מהרהורי לבו . גישתו העיונית הצרופה וההדוקה , ניסוחיו המחודדים וקביעותיו הפסקניות בנוגע לרעיונות ברםלביים ולנבכי נפתוליו הנפשיים של רי נחמן , אין בהם' לדעתי כדי לייצג את ' הקונסטיטוציה הנפשית והרוחנית של דמות חיונית זו' שסגולתה הבולטת והד 1 מינאנטית ביותר היא היותה מורכבת יסודות רבגוניים ומנוגדים , שאינם ניתנים לתיאור ולסיכום בסכימות עיוניות ופסיכולוגיות חותכות . תורותיו ושיחותיו וסיפוריו של רי נחמן משקפים לא אחת בשקיפות בהירה או מעורפלת סיטואציות אכסיסטנציאליות , הכול לפי תגובות השעה והרגע . לפיכך הסבר עיוני חובק וממצה ללא שיור כלשהו , או ניסיון לסכם בסכימות עיוניות מעוגלות וחותכות את מסכת רעיונותיו של ר' נחמן הם בבחינת קונסטרוקציות שעם כל ההערכה ליופיין המחשבתי , הרי האמיתות הטכסטו אלית היא במקומות רבים שונה בתכלית . ניסיונות הפרשנות של וייס לכמה וכמה מסיפורי רי נחמן , המבוססים על הקביעה , ש'אין לך כל דיבור ודיבור בכל "סיפורי המעשיות" שלא יהא חוזר ומוסב על דמות האיש נחמן מברסלב' ' אין בהם כדי לבאר את המרכיבים השונים הפועלים בסיפורים אלה' שאינם לפי מידתה של הקביעה הזאת . ואכן' יושרו האינטלקטואלי של וייס הביאו להודיה מפורשת , שאין בשיטתו האליגוריםטית פתרונות עקיבים וממצים לסיפורי המעשיות שנבחנו על פיה . " וייס , שכל מעיינותיו בחקר החסידות הברסלבית היו נתונים לבחינותיה הרעיוניות והפסיכולוגיות , התעלם ממרכיביה ה'אפורים , ' ניתק והפשיט את דברי ר' נחמן מן הקונטכסט הביוגראפי וההיסטורי , שנתוניו לאמיתם מתגלים בדרך הבדיקה הטכסטו אלית הזהירה . במאמריו האחרונים הרים תרומה חשובה להבהרת פרשיות ביבליוגראפיות והיסטוריות . 12

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר