א. סביבי הספרות הברסלבית

עמוד:8

אולם התנועות המודרניות' פרי הנסיבות החדשות בתולדותינו' פירשו לא אחת את החסידות פירושים שיותר משהם תואמים את משמעויותיה ההיסטוריות והרעיוניות לאמיתן , הם תואמים את מאווייהם וכיסופיהם של בני הדורות החדשים . ואם בנוגע לחסידות בכלל כך' בנוגע לחסידות ברסלב' שמוקיריה וספיחיה רבים ומתרבים והספרות המשופעת על אישיותו ויצירתו של רי נחמן עולה ותופחת' לא כל שכן . אמנם , בידנו רשימות ביוגראפיות אותנטיות ופרטי מעשיהם והליכותיהם ומאורעותיהם של רי נחמן ותלמידיו הקרובים שנתלכדו סביבו' חדורים הרגשה והכרה כי שותפים הם לשליחות דתית עילאית . אך למרבה הצער , קורות צמיחתה של החסידות הברםלבית , וכן מסכת רעיונותיה מתוארות בדרך כלל בפאראפראזות חפוזות ומשובשות הנסמכות על חלק של המקורות ואף על מקורות משניים . יתר על כן . ספרו הגדול של ר' נתן שטרנהארץ מנמירוב' 'ליקוטי הלכות / מונח עדיין בשדה המחקר כאבן שאין לה הופכין . והרי ספר זה אוצר בתוכו את קורותיה הרוחניות של חסידות ברסלב החל בשנת תקם"ו' תחילת חיבורו' ועד תר"ה , שנת פטירתו של ר' נתן . 3 הוא ששימש שופרם הספרותי ומשפיעם הציבורי של חסידי ברסלב אחרי מות המייסד' הגיב בעירנות ובחריפות על כל האירועים החשובים , וסתומות רבות במסכת רעיונותיה של חסידות ברםלב ובתולדותיה ולפרש 'שאין כוזנתו ח"ו לדעת טבעי העולם ע"פ חכמת המחקרים כמו אריסטין ואפל טין שר"י , רק כוונתו לדעת סוד הטבע מהיכן שורשה באותיות התורה ובצירופיהמ ובו' ' ) ' עלים לתרופה , ' מכתב רה משנת תקצ"ו , דף צז , עמ' א—צח עמ' ב . ( אף במחגה של חסידי ברסלב עורר מאמר זד . תמיהה , והמכתב הנזכר של ר' נתן הוא תשובה לקושיא , שהופנתה אליו ע"י חסיד חשוב מחסידי ברםלב . ר' נתן כותב בתשובתו לאותו חסיד בין השאר : 'והנה קול הרעש על עלילת שקר מענין מד . שמהפכין דברי אלהים חיים שבס' הא"ב [ ספר המרות ] כבר שמעתי זה קודמ פסח ולא היה אצלי דבר חדש . כי כבר שמעתי זה כמד , שנים שהמתנגדים מצאו כאן מקום לטעות להחזיק במח לוקתם . ' אחרי תירוץ הסבר ארוך מסיים ר' נתן את מכתבו בוה הלשון : 'ומאד מאד נפלאתי עליך חביבי , מה שהתחיל דעתך להתבלבל מקושיא זאת . כי אפילו אם היתר . איזה קשיא ופליאה , הלא כבר מפורטים שעל הצדיק בהכרח שיהיה קשיות ופליאות כי הוא מתדמה ליוצרו וכר , כמבואר בספריו הק . . .. ' גם בספר ליקוטי הלכות , יורה דעה , הלכות מילה , הלכה ה , אותיות כד—כח , טרח ר' נתן הרבה כדי ליישב עניין זה . ראוי לתשומת לב רצונו התקיף של ר' נחמן 'שכל אנ"ש לא יהיר , אחד מהם מלמד . וכמה פעמים דיבר מזה . גם אמר שטוב לענין פרנסה לדור בעיר גדולה' ( חיי מוהר"ן , פרק ' עבודת ד /' . סי' כא . והשווה : שם , סי' קלט ; שיחות הר"נ , סי' רמ . ( הוא הדין שיחתו בעניין בטחון : 'מכבר אמר , שחפץ מאד שיהי' לנו פרנסה אעפ"י שבטחון גם כן טוב מאד , אעפ"כ טוב מאד כשזוכין שיש לו מעמד פרנסה , כי במקום עבודת בטחון , במקום זה יעשה עבודה אחרת' ( חיי מוהר"ן , שם , סי' נר ( . . 3 ראה להלן , פרק שישי , עמ' , 156—155 הערר . . 12

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר