פרק ראשון מבוא

עמוד:10

אחין : קורא אליו רבי טרפון : עקיבא , עליך הכתוב אומר : 'מבכי נהרות חבש ותעלומה יוציא אור' ( איוב כד ' ! יא ) — דברי המסו תרים מבני אדם הוציאם רבי עקיבא לאורה ז רבי יהודה הנשיא , עורכה של המשנה , מעריד את מקומו בתולדות הספרות : ' למה רבי עקיבא דומה ? לפועל שנטל קופתו ויצא לחוץ ; מצא חטים מניח בה , מצא שעורים מניח בד" כוסמין מניח בה , עדשים מניח בה . כיוון שנכנס לביתו מברר חיטים בפני עצמן , שעורים בפני עצמן , פולין בפני עצמן , עדשים בפני עצמן . כך עשה רבי עקיבא ועשה כל התורה טבעות טבעות . יתיאו רים הציוריים מימיהם של האמוראים מסופר על אדם הראשון שהראה לו הקדוש ברוך הוא : דור דור ודורשיו , דור דור וחכ מיו , דור דור ופרנסיו . כיויין שהגיע לדורו של רבי עקיבא שמח בתורתו ונתעצב במיתתו . בתיאורו של האמורא רב , שואל משה את הקדוש ברוך הו ; c : ' של עולם , יש לך אדם כזה ואתה נותן התורה על ידי' . אכן , העיון בתולדותיו של רבי עקיבא ובדרכי לימודו , בחידוש ובתנופה שבהם ובהשפעה העצומה שהיתר . לו על דרך הלימוד והמחשבה , בהלכה ובאגדה , בספרות של התורה שבעל פה מסביר יפה את יחס ההערצה של החכמים לדורותיהם לדמותו של רבי עקיבא . לפי האגדה הידועה בתלמוד הבבלי היד . רבי עקיבא רועה צאן אצל כלבא בן שבוע מעשירי ירושלים . בתו של כלבא בן שבוע , רחל , אהבה אותו , נישאה לו בסתר למורת רצון אביה ועודדה אותו לילר ללמוד תורה . כלבא בן שבוע הדירה מנכסיו , ורק לאחר שרבי עקיבא חזר מלימודו כגדול בתורה ומוכתר בתלמידים הרבה , נתן לו מחצית נכסיו . האגדה מקשטת מעשה זד . בפרטים ציוריים רבים . מתואר בד . העוני הרב שבו חיו לאחר נישואיד'ם , כיצד נאלצו לגור במתבן ורבי עקיבא היד , מלקט את התבן מתוך שערותיה . האגדה מעלה את אומץ רוחה של 2 אבות דרבי נתן , נוסח א פרק ו . 3 אבות דרבי נתן , נוסח א פרק יח . 4 עבודה זרד . ד . א ו סנהדרין לח ב . 5 מנחות כס ב .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר