מבוא

מתוך:  > ספר הישר > מבוא

עמוד:12

סיסור תלאותיו האישיות של המביא לבית הדפוס מעוגן במציאות ההיסטורית , מלא פרטים היסטוריים ושמות אנשים ומקומות , ואין כל יסוד לפקפק בדבריו על תולדותיו של ספר הישר וגלגוליו בכתב יד עד שזכה להביאו לדפוס . מה למדים אנו מדברים אלה על ספר הישר ? תמה שברור הדבר , שאין המביא לבית הדפוס טוען שהוא מדפיס ספר פופולארי , נפוץ וידוע , ולא כל שכן — ספר שכבר נדפס קודם לכן . אדרבא : לפי דבריו הספר היה נדיר ביותר עד כה , והיה מצוי רק כתב יד אחד ממנו , 'ישן נושן / אשר נתגלגל לידיו של ר' שמואל , אביו של המביא לבית הדפוס . אין הוא מזכיר אנשים אחרים שקראוהו ואין הוא מביא שבחו של הספר מפי אחרים . אין הוא מזכיר ציטאטים מן הספר שהובאו במקורות קדומים ונכבדים . מתיאורו עולה , שמשפחתו של ר' יוסף היתה משפחה אוהבת ספר , ושוקדת על שמירתם והעתקתם של כתבי יד . אביו של בעל הדברים טרח הרבה להעתיק חיבורים חשובים למען בנו . בשעה שר' יוסף מתאר את האסונות שבאו על קהילות ישראל במארוקו בראשית המאה הי"ז , הוא מקצר בתיאור סכלותם של אנשים ומאריך בתיאור סבלותיהם של ספרים , ובתיאור טרחתו להצילם — בייחוד את ספר הישר . משמע מכאן : לא בספר נפוץ וידוע מדובר , אלא בטופס יחיד בכתב יד של ספר בלתי ידוע , אשר על קיומו נודע למשפחה של אוהבי ספר , אשר טרחו להעתיקו , ובן המשפחה שניצל והגיע לאיטליה הביאו לבית הדפוס . * 14 יש להדגיש נקודה זו , כדי להביא לה אישור מתופעה אחרת : לא עלה בידי למצוא באוספי כתבי יד עבריים ובקטלוגים של כתבי יד שום כתב יד שקדם לדפוס של ספר הישר . אמנם קשה מאוד להסיק מסקנה מן ההעדר , ובוודאי שלא עלה בידי לבדוק באורח מדוקדק את כל רשימות כתבי היד , ואולם . " והשווה פירושו של א' רוזנטל להקדמה זו , סיני עט , תשל"ו , רעת-רפח . השוה גכמה עניינים מן המוצע כאן .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר