הקדמה

עמוד:9

כתשתית , ואף כתנאי , למימוש היעדים הדתיים הרוחניים הנעלים . על מהלכי חייו הסוערים ועל עולמו הרוחני המורכב , ולא מעט גם על הקונסטיטוציה הנפשית של ר' נחמן מברסלב - אחת הדמויות המופלאות המאכלסות את תולדותיה של החסידות - אנו למדים מתוך דרשותיו שכונסו בספר 'ליקוטי מוהר"ן' ומתוך שיחותיו וכתבי תלמידו ר' נתן מנמירוב . והרי עוד , למשל , כתבי ר' יעקב יצחק 'החוזה מלובלין , ' שעל אף עריכתם המרושלת , הקורא שיעיין בהם היטב ימצא לפניו מסמך רעיוני ואישי השובה את הלב בכנותו ובחכמת החיים שבו . ואפשר להביא כאן עוד ועוד עדויות דומות מתולדותיה הספרותיות של החסידות המוכיחות בעליל כי לספרותה אין תחליף . ועוד יש להוסיף , כי בשוליהם של קובצי דרשות ובספרי השבחים החסידיים , בהקדמותיהם ובהסכמות עליהם , מקופלות ידיעות היסטוריות וביוגרפיות חשובות להכרת קורותיהם של ענפי החסידות . ומעל לכול ראוי להזכיר כאן שיש בידנו לבחון את מידת השפעתם של כמה רעיונות חסידיים אופייניים בחיי המעשה , כמו בתגובותיהם של ראשי החסידות על רדיפות ופרעות וגזרות רעות שונות ומשונות ובמאבקיהם נגד התפשטותן של התנועות החילוניות . טלו , למשל , את אמירותיו הרבות של ר' יעקב יוסף מפולנאה , בשם רבו הבעש"ט ושלא בשמו , ' כי יש לגנוב דעת היצר הרע בכל דבר מצוה או קדושה בהתחלה' ' ) תולדות יעקב יוסף , ' חקת , קנא , ע"א ועוד הרבה ;( או 'שיקחו דברים של היצר הרע כגון שקר וגאוה וכיוצא וישתמש בדברים אלה בעבודת ה' ' ) בן פורת יוסף , ' קכב , ע"ב-ע"ד ועוד הרבה . ( אמירות אלה ודומות להן המהדהדות הרבה בספרי החסידים אינן ערטילאיות , אלא תמרורי דרך למגמותיה של החסידות בכל הדורות . כשנשאל ר' יהושע רוקח מבלז על פשר שימושם של חסידיו בשקר ובעורמה באחד המאבקים החברתיים בקהילת למברג , השיב כי 'ערמה המביאה תועלת לקדושה הרי היא משובחת' ( ראה ספרי חסידות פולין , עמ' . ( 24 ברוח זו טען ר' מאיר מדז'יקוב , למשל , כי אף על פי 'שחובה להתבדל מחברת רשעים ואומות העולם , ' הרי לצורך השתדלנות לטובת ישראל 'אדרבה מצוה לטמא את פיו ולחבר עצמו עם אומות העולם והרשעים' ' ) אמרי נועם , ' ב , פרשת אמור . ( היגיון דומה הדריך גם את אדמו"רי פולין בתקופה שבין שתי מלחמות העולם . והרי לדוגמה ר' בךציון הלברשטאם מבובוב שהכריז ב'דרוש לשלום המלכות [ ... ] יום ה' פ' תולדות בשנת תרפ"ט לפ"ק בעיר באבוב' בין השאר : נוסף על זה עמדו כת עריצים ומורדים ויעשו להם אגודה אחת להרים ולבטל את הממשלה מן הארץ , רק שיהיה כל אפין שוין ובהפקירא ניחא להו , אשר כל איש הישר בעיניו יעשה , אשר דבר הזה הוא נגד דעת תורה הקדושה ונגד דעת אנושות [ ... ] ובהיותינו בזה חל עלינו חובה לפרסם ברבים [ ... ] כי גם מבני ישראל נמצאים בין הכת הארורה הלזו המורדים בהממשלה , הגם כי גלוי וידוע לכל כי אנשים אלה אינם נחשבים כיהודים , עם כל זה בדרך אגב טוב לפרסם הדבר , כי אין אנו אחראים עליהן ועל כיוצא בהם ( קדושת ציון , א , תשכ"ז , עמ' רלג-רלד . ( על התמורה הגדולה בתולדותיה של החסידות והפוליטיזציה היתרה שבה עם הקמת 'אגודת ישראל' בפולין על ארגוניה המסועפים , מפעליה החינוכיים , הפובליציסטיים והספרותיים , שהקיפו

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר