מבוא: מ"י פינלי — האיש ופועלו

עמוד:13

שייגש למחקרו הפרטני — אלה אבני יסוד של שיטתו של פינלי , ואותן העמיד כבר בראשית דרכו . זאת ועוד . על ההיסטוריון של העת העתיקה לסגל לעצמו תפיסות ושיטות עבודה שפותחו ונוסו בהצלחה בתחומי מחקר אחרים , וליישם אותן — אמנם במבוקר ובזהירות — בחקר העולם העתיק . בכך יוצא פינלי חוצץ נגד האסכולה השלטת אז בקרב ההיסטוריונים של העת העתיקה , שלפיה תיתכן גישה ישירה , בלתי אמצעית , למקורות העתיקים , מתוך התעלמות מדעת משיטות שפותחו ומבונניות שהושגו בתחומי מחקר אחרים . שיטה זו , אומר פינלי , אינה אלא דשדוש במקום והיא מוליכה לעקרות המחשבה . אחד המסרים של עולמו של אודיסאוס הוא שעל ידי הרחבת היריעה האנליטית אפשר להבין את השירים החומריים הבנה חדשה , ועם הופעתו של הספר שינו כמה ממתנגדיו הנמרצים של פינלי את דעתם . ב'פתח דבר' למהדורה הראשונה של הספר ( הוצאת פנגווין , ( 1962 כותב סר מוריס באורה , ( Sir Maurice Bowra ) מחשובי המומחים לספרות יוונית באותה העת , כדברים האלה : 'יותר ממאה שנים לא כתבו על שירי הומרוס אלא ספרים שעניינם בשאלת החיבור — אם מחבר אחד היה להם או כמה מחברים , ואם כמה מחברים היו להם , איך ומדוע קיבלו השירים את צורתם זו . הבעיה הזאת מעניינת כשהיא לעצמה , אך היא נוטה להעיב על שאלות אחרות שמעלים השירים ... הופעתו של מלומד כמו מ"י פינלי בזירה היא אפוא עונג משיב נפש ... פינלי ניחן בעצמאות מחשבתית מספקת כדי לסור מן הדרכים החרושות היטב של הביקורת החומרית , ולשאול שאלות חדשות . את בקיאותו בצורות ארגון מוסדיות בחברות רבות , הוא מיישם בהצלחה רבה בחקר החברה היוונית , כמו שמתאר אותה הומרוס , ומסיק מסקנות ברורות ומשכנעות ... כשאנחנו קוראים את הספר הזה , אין מנוס מן השאלה מפני מה לא נתנו את דעתנו על כך עד כה . הלוא ברור כשמש שהנושאים האלה תופסים מקום מרכזי במבנה הסיפור . ' האסטרטגיה של שאילת כלים אנליטיים לחקר העולם הקדום

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר