סינמה סיסי קווים לדמותו של הגבר הנשי בקולנוע הישראלי

עמוד:9

יור לאב , כפרה , סייב יור לאב , " ומישל מגיב בבהלה ובגועל . השפלה נבזית זו של הגבר ההומוסקסואל מוצגת כלא יותר מטעות מבדחת . בסוף הסרט ספר נשים מצטרף וויקטור לעסקיו של אחיו , והופך לספר נשים מצליח , ואשתו הופכת ל"צפונית" סטריאוטיפית . במעמדו החדש ויקטור מלטף בחושניות את ראשי הנשים בסלון היופי , ובכך מדגיש את השתייכותו לדומיננטה הגברית ההטרוסקסואלית . עלייתו של ויקטור בסולם החברתי אינה מלווה בבדיקה חתרנית של הגבולות הארוטיים , כגון התנסות חד מינית . רווח מעדיף לאשש את הסדר המיני ההטרו נורמטיבי המוכר והידוע . הסרט ספר נשים נוצר ארבע שנים לפני שהכנסת ביטלה את החוק האוסר משכב זכר , והוא מתייחם להומוסקסואליות כאל סטייה משעשעת המזוהה עם "אנטי גבריות . " היתרון הבולט של פרויקה הסיסי בחברה הפטריארכלית הגבריות עודנה נתפשת כתכונה נערצת , ואילו נשיות נתפשת כעלבון . נערות המשחקות עם הבנים כדורגל ומטפסות אתם על העצים , זוכות למעמד של "טום בויז" נערצות , ואילו בנים המתעבים כדורגל ומעדיפים חוגי אמנות עדיין סובלים מסטיגמה של "סיסי'ז , " ולעתים קרובות נאלצים להתמודד עם אלימות מילולית ופיזית . בתרבות שוביניסטית הסיסי'ז נתפשים באופן סטריאוטיפי כהומואים , ומאבקם של הורים רבים לחזק את גבריותו של בנם הנשי נובעת , למעשה , מרצונם לחזק את ההטרוסקסואליות שלו . מבחינה זו המלחמה נגד הילדים הנשיים היא מאבק הומופובי חסר תוחלת בשירות ההטרוסקסואל ות הכפויה . גאולתו של הנער הנשי מסומנת בסרט אסקימו לימון ( בועז דוידזון , ( 1978 באופן גניטאלי . לאחר שפרויקה > אבי חדש , ( ה"יורם" הממושקף נמוך הקומה בעל הגוף השדוף , נתפס בתחתוניו כשהוא מציץ למלתחות הנשים בגימנסיה , חבריו מבחינים בזקפתו ומתגרים בו : '' בטח יש פיסטוק . " פרויקה נענה לאתגר , ויוזם מדידה קבוצתית של אורך האיבר . הנערים ממהרים להתייצב בטור כשרק תחתונים לבנים לגופם . כשההתלהבות הפאל ת ניצבת בשיאה , שני ה"שופטים , " בנצי ומומו , מצווים עליהם להסיר , כל אחר בתורו , את תחתוניו , ומודדים בסרגל את זקפותיהם . חלק מהנמדדים מתווכחים , ומנסים לערער על פסיקת הסרגל . הספקטקל נעצר בצילום תקריב על תחתוניו הזקורים של פרויקה , ובנצי מתפעל בקול : " תישמע , זה לא שמוק , זה פגז . " פרויקה מוכתר כ"מלך השמוקים" לקול מצהלותיהם של חבריו זקורי האיבר , ודלי מים נשפך על ראשו , כשברקע נשמע שיר אהבה הטרו רומנטי משנות ה , 50 "הו , ברנדין . " גורלו של איבר הזכרות , המועלה כאן לדרגת פאלוס , משמש הוכחה לגבריותו של פרויקה , שנתפש קודם לכן כבחור שמרן , שקדן וביישן , ולפיכך כ"םיסי , " שאינו עומד בסטנדרטים ההטרו גבריים הנדרשים . אכיפה אכזרית בהרבה של הקודים הפטריארכליים על הסטרייט הסיסי 4 מתבטאת בסרט מסע אלונקות ( יהודה ג'אד נאמן , . ( 1977 בסצנת הפתיחה בוחר הרופא הצבאי דווקא בווייסמן ( מוני מושונוב , ( חייל מושפל שגופו בהיר , חלק , צנום ו"נשי , " כרי להדגים עליו טיפול בשטפי דם . הוא מצווה עליו לפשוט את בגדיו ולהישאר בתחתונים , ואז מכוון אגרוף לכיוון אשכיו . וייסמן ממהר להגן על איברי מינו בידיו , לקול מצהלותיהם של חבריו לפלוגה . בסצנה אחרת , המתרחשת במקלחות הצבאיות , ינוקא ומוטי שירין , ( החייל המנהיג את ההתעללות בווייסמן , שגופו כהה , שעיר , שרירי וגברי , לועג לאיבר מינו של וויסמן '' ) תראו איזה זין , חבריה , אפשר לתפוס אותו בפינצטה , ( " נצמד אליו מאחור , וממשש באלימות את החזה של וייסמן כשהוא מתלהב : '' תראו איזה ציצי . " ! לולא הוראתו הפתאומית של המפקד לסיים את המקלחת , ייתכן כי וייסמן היה נופל קורבן לאונס קבוצתי . ההתעללות הקשה , שמבצעים הגברים הצעירים העירומים בחייל הסיסי ( הכינוי "הומו" לא נזכר לאורך הסרט , ( נובעת בו זמנית הן מרצונם להשפיל אותו והן מחרדות ומתשוקות שהוא מעורר אצלם . במחצית הסרט וייסמן מתאבד , ואילו מפקדו יאיר ( גירי גוב ) חסר הרגישות הופך להיות מושא לחקירה בלתי פוסקת . עיון מחודש וביקורתי באתוס הצבאי ובדמות הלוחמים המאצ'ואים והסיס 'ז בא לידי ביטוי גם בסרט חימו מלך ירושלים ( עמוס גוטמן , ( 1987 המתרחש בתקופת מלחמת , 1948 ובו מוצגת מערכת יחסים טעונה בין פצועים יהודיים המאושפזים בבית חולים במנזר גותי בהרי ירושלים . בעוד הגברים הצעירים מתמודדים עם המוות ועם סבלו העצום של חברם חימו , שאיבד במלחמה את ארבע גפיו , מתפתחת מערכת יחסים סאדו מזוכיסטית במידה רבה בין פרנג'י ( עמירם גבריאל ) המזרחי ה"גברי" לבין אסא ( דוב נבון ) האשכנזי ה"נשי . " פרנג'י הציל את חייו של אסא בקרב על ירושלים , ולכן הוא הארון ואםא הוא העבר שלו , אם כי שעבוד וה אינו בהכרח מ נ . תכונותיו הנשיות של אסא הופכות אותו , במידה רבה , לליצן החצר של המחלקה . עיסוק ישיר בגברים נשיים הומואים מתבטא בסרטה החלוצי של איילת מנחמי , עורבים . ( 1986 ) מאגי וגילי בךאוזיליוו גיבורת הסרט ה א מושבניקית היוצאת למסע הזו בתל אביב מנוכרת , מאיימת וסוריאל סטית . היא מתוודעת לקבוצת נערים קוויר"ם המצויים בשולי החברה העירונית , מחוץ לסדר המיני ההטרו נורמטיבי . גברים צעירים אלה מתגוררים יחדיו המשך בעמוד הבא י ( 3 ) אסקימו לימון ובועז דו דזון 11978 , פרויקה ואבי חדשו בדרך להכתרתו כ"מלך השמוק ם" ספר נשים וזאב רווח , ( 1984 זאב רווח בתפקיד כפול : מישל ספר הנשים וויקטור מנקה האסלות ( 4 ) מסע אלונקות ויהודה [ גיאדו נאמן , ( 1977 וייסמן ומוני מושונובו מוטל על האלונקה לאחר שהתאבד

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר