סמירה והבי ח'ילווה

עמוד:15

nrmun . nrapnn הראש הלבנה מדגישה את מחוות הגוף המשוחררות ואת הרכות , תוחמת את מרחב הקריאה הנראה בצילום , והופכת את הסצנה למפגש הרמוני שג 1 וף אור של נערות צעירות המצויות לפני רגע ההכרעה החשוב בחייהן . בניגוד mj > : ^ p n שבבסיס מערכות תיאולוגיות מונותיאיסטיות , שלב החניכה המתואר בצילום נבנה כטריטוריה נשית שאיננה נשמעת לבינאריות של חלוקת מרחב לנשי ולגברי ולהיררכיות דתיות מקובלות . והבי יוצרת מרחב מוגן שבו הנגישות לטקסט הקנוני הדתי והסודי היא אינטימית ולא מתווכת , ובעיקרה אוטונומית ומעצימה . הנערות שבצילום אינן נתונות לסמכות מבוגרים , גברים או נשים , הן פזורות בחלל , ומיקומן אינו מרמז על תבניות מרחב היכולות לחזור על עצמן מתוקף היותן מסומנות בפועל במרחב . הן מחזיקות את הספר פתוח קרוב לגופן , ותנוחת הגוף שלהן נוחה ומאפשרת קריאה ממושכת , כך שחוויית הקריאה עצמה אינה עונה להסדרים ולמשטור על פיקוח והבנה . תיאור זה עומד אמנם בניגוד למבנים בינאריים מגדריים של חברות קהילתיות דתיות , אולם הוא עונה להגדרות שונות של טקסי מעבר . על פי טרנר , התנהלות טקסי המעבר מורכבת מתהליך בן שלושה שלבים.- ההתנתקות משטף הפעילויות מעבר דרך מצב היומיומיות ; ( liminality ) ^ pn ^ אל העולם הטקסי - עולם המרוחק ממושגים של חלל וזמן שבמסגרתו 5 זוכים המבנים הימיומיים של החיים לפיתוח ולקריאת תיגר כאחד , וכניסה מחדש לעולם היומיום . אחד ממושגי המפתח הקשורים לשלב השני , שלב הלימינליות , הוא הקהילתיות - ( communitas ) אותה תחושת אחווה השוררת בין אלה העוברים את טקס המעבר . ביחס למערכות הבינאריות השמרניות המתקיימות לפני שלב החניכה ולאחריו , והבי מייצרת חוויה ביוגרפית כטקס מעבר . השהייה במעין גן עדן אבוד שבו שמחת החיים , האחווה , תחושת השחרור והעוצמה נובעות מהזכות לקחת חלק בחוויית הקריאה הדתית של הטקסט הסודי - כל אלה הם שלב בלבד לקראת היציאה ממרחב החילווה המוגן אל מרחב הקיום הממשי שבחוץ . ? הערות . 1 ראו טקסט התערוכה אין מקום שהוא רחוק מדי , בקטלוג : טל בן צבי , 2003 שחרחורת - שש עשרה תערוכות יחיד , גלריה קרן היינריר בל , הוצאת בבל , עמי . 75-70 . 2 תילווה ( 1 - מקום התבודדות ; ( 2 מקום לעבודת הבורא ( 3 ,- התייחדות , פרטיות . מילון ערבי עברי , אברהם שושני , עמי . 367 . 3 ולטר בנימין , . ( 1931 ) 2004 ההיסטוריה הקטנה של הצילום , הוצאת בבל , עמי . 36 . 4 תמר אלאור , . 1998 בפסח הבא , הוצאת עם עובד , עמי . 287 . 5 ויקטור טרנר , . ( 1969 ) 2004 התהליך הטקסי : מבנה ואנטי מבנה , הוצאת רסלינג , עמי . 88

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר