בין אמנות לעיצוב אופנה

עמוד:13

, בין אמנות לעיצוב אופנה אריה בר'הובי הטשטוש בין תחומי היצירה השונים החל עוד בראשית המאה 20-ה כשאמני הדאדא והסוריאליזם שברו את כל המוסכמות האמנותיות ושילבו בין האמנויות . הם ניתצו פרות קדושות תוך חיבור בין תחומי התיאטרון , השירה והאמנות הפלסטית . באותו זמן החלו אמנים , מעצבים ואדריכלים לעצב בגדים , והפליאו בשילובים ייחודיים של חומרים ושל צורות באופנה שהייתה אוונגרדית לזמנה . מאוחר יותר המשיכו אמני הבאוהאוס שראו את עצמם כמי שעוסקים בטוטאל דיזייך , ( total design ) לתת את הדעת לעיצוב הבגד כחלק מתפישתם האמנותית שדגלה בצורות גיאומטריות פשוטות ובצבעי יסוד . כך יצרו בגדים תלת-ממדיים יוצאי דופן שדמו למוצר יותר מאשר לבגד נוח ללבישה . בעידן הנוכחי , עקב החשיפה המוגברת לתקשורת והמודעות לסגנונות המתעדכנים כל הזמן , מתקיימת רבגוניות סגנונית וחומרית המשתנה חדשות לבקרים , תוך הדגשת הפן האישי של המעצב שהפך למותג , כמו במקרה של רבים ממעצבי המוצר , האדריכלים והאמנים . כדי להתבלט ולזכות בתשומת לב ראויה בתקופה זו של עושר ושל מגוון יצירתי וטכנולוגי , מעצבים מותחים את גבולות האופנה לכיוונים מוקצנים עד כדי יצירת פריטי אמנות שקשה להבין כיצד ניתן ללבוש אותם . מעצבים , דוגמת איסי מיאקי מצד אחד ודאן פול גוטייה מן הצד האחר , גילו אומץ יצירתי ושילבו בעבודתם ממד של הומור והתייחסות לחומר , בדיוק כמו ציירים , פסלים ואמני מיצג . הם יצרו דיאלוג בין הבגד לבין הדמות הלובשת אותו . נוצר מצב חדש שבו הבגד מגדיר סיטואציה הבונה תדמית או אמירה אמנותית , וזו מתקשרת בקודים חברתיים עדכניים . לא עוד סתם כסות חדגונית וסטנדרטית , אלא בגד בעל אמירה > TPK m r rv ^ K 1 ואופי אישי מקורי . השפעת האמנות , בעיקר אמנות המיצג והווידיאו ארג , \ המחול והתיאטרון , ניכרת ברוב מוצרי האופנה החדשים . מעצבי האופנה שואבים את הלגיטימציה שלהם ואת השראתם מתחומים אלה , ויוצרים יצירות המתאימות לתצוגה מוזיאלית יותר מאשר ללבישה בחיי היומיום . לאחר שנות דור של למש מרושל וחופשי נוצר מצב מעניין שבו שבה האופנה להיות מורכבת ממספר רב של פריטים ושל אלמנטים עם נטייה חזקה לקיטש ולרב-סגנוניות , ובעיקר - להחצנה קיצונית . את ההשפעות הללו ניתן לראות גם בארץ . המעצבים המקומיים הצעירים , המושפעים מן הרוח הבינלאומית והדורים שאיפות ~\ PH \ ZI פחותות מאלו של מעצבים בחו"ל , נטשו מזמן את הצניעות הפלמ"חניקית שאופיינה בעיקר באחידות ובהצנעת האינדיבידואל , ופנו לפן אמנותי אישי ומיוחד , שיש בו אמירה . Furla shoe , Winter 2003 Keren Menusi , BooCoat , 2003

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר