מה בין אמנות עכשווית ודת

עמוד:2

מה בין אמנות עכשווית ודת רחל סוקמו בב"נאלה השמינית באיסנונבול שנפתחה בחודש ספטמבר השנה , הוצגו יצירות אמנות עכשווית במבנה המסגד איה סופיה ששמו המקורי כנסית האגיה סופיה , כלומר כנסיית החכמה האלוהית , זו שהייתה במשך אלף שנים הכנסייה החשובה ביותר בעולם הנוצרי . במבנה חילוני המשמש כמרכז תרבות ואמנות , 'הטופנה , ' הוצגו יצירות הנוגעות בענייני דת . היה מפתיע להיכנס לאולם החשוך , לשכב על הגב על-גבי ספה ע ^ ולה , לראות שבע דמויות של נשים וגברים עירומים יוצרים מעגל סביב שבעה ספרים שהיו מסודרים במע , \ ל פנימי ולשמוע קול קורא בעברית ישראלית רהוטה : עת ללדת ועת למות . / עת לטעת ועת לעקור נטוע / עת להרוג ועת לרפוא / עת לפרוץ ועת לבנות / עת לבכות ועת לשחוק / עת ספוד ועת רקוד 1 / ... / עת לחשות ועת לדבר / עת לאהוב ועת לשנוא / עת מלחמה ועת שלום . " כך , לצלילי פרק גי בספר קהלת , ולאחריו טקסטים בשפות מוכרות יותר ומוכרות פחות , קורא כל אחד מן המשתתפים במעגל האנושי קטע מתוך אחד מהספרים ; משפטים בערבית מן הקוראן , משפטים בלטינית מהברית החדשה , ואפילו סינית נשמעת קדושה לאוזן הישראלית . niwm rwnpm מתוך כתבי הבודהיזם וכתבי קונפוציוס וכתבי ההינדואיזם , עד שכל השבעה מסיימים . הדמויות עוזבות את המעגל ויוצאות מן הפריים של עמדת הווידיאו . הקרנה על תקרת מבנה מחייבת את הצופה בהתבוננות הנמדדת במונחים של 'מעלה' ומטת . הצופים מתבוננים אל עבר השמים ורואים שם את האור ( שהרי הם שרויים בעלג 1 ה מוחלג 1 ת , עובדה המאפשרת גם מפגש אינטימי עם היצירה . ( כיוון שעמדת הווידיאו היא האלמנט המואר , הרי בהכרח היא עוטה קונוטציות של טוהר המחשבה , המתקשר לקדושה מעצם העיסוק האמנות המומחש באמצעות קריאה בספר הספרים ובכתבי קודש אחרים . העובדה שהמעגל הנראה הוא דומיננטי הופכת אותו מצורה גיאומטרית גרידא לסמל אוניברסלי של שלמות . אף נוכחותו של המספר שבע בדמות שבעת המשתתפים מקבלת כאן משמעות . שבע נחשב למספר מזל בעמים רבים , ובמיוחד בדת היהודית שעל-פיה , ככתוב בספר בראשית , העולם נברא בשבעה ימים,- לכך נוסף מאוחר יותר גם סמל מנורת שבעת הקנים . האמנית ילידת סרייבו , דניצה דקיץ , מיטיבה לבטא גישה הומניסטית ופתוחה של שילוב סמלים דתיים בעשיית אמנות עכשווית . כיוון שהתרבות היהודית הייתה מאז ומעולם מילולית בעיקרה , התרגשתי למראה האפשרות שמציעה אמנית זו בחיבור טקסט דתי מתוך מודעות להכרח בשימוש במילה הכתובה ובסמלים פלסטיים , מהלך שעד לאותו רגע נראה היה כבלתי ניתן לגישור או למימוש באמנות הישראלית המוכרת . דקיץ' התגברה על החשש מפני חימר דימוי פיגורטיבי של גוף עירום עם קריאה בכתבי קודש , תוך הכרה בחשימת הרגע הרוחני Michael Riley , Unf / f / ed ( Feather ) from the £% 7 < y
טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר