עירומים ביער

עמוד:8

עירומים ביער במרכזו של הציור , הנפרש על-פני 208 א 264 ס"מ , נראית קרחת יער שטופה באור יקרות המאיר את צלליות הענפים וחושף השתקפויות במימיו של מעיין או של בריכת יער זעירה . גונו הוורוד-זהוב של האור מרמז כי המדובר בשעת בוקר מוקדמת או בשעת בין הערביים . בחזית הציור נראות ארבע דמויות היוצרות מעין מבנה של משולש שווה צלעות . במישור הקדמי ישובים שני גברים ואישה על האדמה המכוסה בעשבי יער . במרחק מה מאחורי השלישייה , קודקוד המשולש תחום על-ידי דמות של אישה נוספת הרוכנת מעל מימי הנחל , והמים נוגעים בברכיה . בפ ^ ה השמאלית במישור הקדמי של הציור , ממש בחזית , פרושה שמיכה , ועליה שרידי ארוחה : לחמנייה עגולה , בקבוק זכוכית מלבני ופירות המונחים בסל עשוי מקלעת נצרים . אפשר היה לחבר סיפור לתפאורה זו . בהתאם לסגנון הנאו-קלאסי של אמנות הרנסנס , למשל , אני יכול להעלות בדעתי זוג נימפות ושני סאטירים המשתעשעים ביער לארור ארוחה דשנה , או אולי את הזוג המיתולוגי ונוס ואדוניס ושני משרתיהם , כאשר אפלולית היער מרמזת על חוויה \ ayv nytyytyn לה עתיד אפל . במסגרת התקופה הרומנטית ניתן למקם בתמונה שני רועים ושתי רועות הנהנים מהתחברות ישירה ומלאת אושר אל הטבע . ואם נרחיק לכת עד לדמות המציצן , הוא יכול לראות בציור את העונג שבצפייה אסורה בנשים עירומות הרוחצות במימי הנחל , מעין וריאציה על סיפור סוזנה והזקנים . הדמויות בציור של מאנה אינן תואמות אף לא לאחד מן התרחישים הדמיוניים הללו . לפנינו שני גברים צעירים כבני שלושים , עטורים זקנים מטופחים , לבושים בקפידה ובהידור מוגזם משהו , מעונבים , צווארוניהם מבהיקים בלובן הבולט על רקע המקטורנים וכובעי הברט השחורים שלהם . הם נראים כצעירים במחצית המאה 19-ה הערים לצו האופנה , והם מקרינים אווירה חייכנית של תנוחה מודעת . שניהם צוירו בשעת שיחה . בעל קנה ההליכה האלגנטי מדגיש את דבריו בתנועת יד , ואילו חברו מקשיב בנימוס לדבריו , ועל פניו נצפה חיוך משועשע . השיחה דומה להחלפת דעות מנומסת , או שמא לרכילות ג 1 ובת לב . לא נראה שעולים בשיחה רגשות עזים כלשהם . האישה שבירכתי התמונה , הלבושה בכותונת שקופה למחצה , מדיחה צלחת במימי הנחל , אך למעשה היא שקועה במשהו אחר במים המושך את תשומת לבה , וכלל אינה שותפה למתרחש בין שלוש הדמויות האחרות . אך דווקא האישה העירומה היא המעניינת כאן . היא יושבת על-גבי השמלה שפשטה , מרפקה נשען על ברכה הכפופה וידה תומכת בסנטרה בתנוחה מעודנת , כמעט תיאטרלית . למרות קרבתה האינטימית לשני הגברים שלידה , תשומת לבה אינה נתונה להם ואף לא לתוכן השיחה המתנהלת ביניהם . היא מביטה היישר אל הצופה , ראשה פונה ימינה , כך שאף שגופה נראה בפרופיל , פניה מופנים כמעט לחזית . קשה מאוד

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר