סטפן מלרמה

עמוד:12

לשימוש בהומופוניה ( צליל דומה במשמעות שונה , ( נמצא כי הקורא ניצב בפני אינספור מכשולים . אולם דווקא כתוצאה מריבוי הקולות מטעין מלרמה את הטקסט באנרגיה פוטנציאלית עצומה . הטקסט עצמו זוכה לאיכויות ריקודיות : הוא מופעל שוב ושוב מחדש תוך כדי קריאתו ובתוך כך 7 מפעיל גם את הקורא , המצוי בתנועה מתמדת ! אחד המונחים המשמשים את מלרמה כמטפורה לריצוד בין מובנים הוא ה'הימך . ( hymen ) מונח רב משמעי המציין בעת ובעונה אחת את קרום הבתולין , את אל הנישואין במיתולוגיות היוונית והלטינית , פיוט הימנוני וברית התייחדות . ז'אק דרידה , שהקדיש חלק ניכר מספרו ( 1972 ) La Dissemination לדיון במלרמה , טוען כי מדובר בפיגורה ששני צדדיה משתקפים בה בעת ובעונה אחת , אך הבלבול אינו נובע ממובנה הרחב של המילה , או מן המשקעים שהותירו בה שכבות סותרות של משמעות ( המשכיות ואי המשכיות , פנים וחוץ , זהות והבדל , וכר , ( אלא מהיותה "סילפסיס : " מילה המשרתת שני אדונים . . 7 האיכויות הכוריאוגרפיות של כתבי מלרמה משתקפות לעתים גם בתכונות הקליגרפיות של הטקסט ובפיזורו על פני הדף , הבאים לידי ביטוי בפואמה המאוחרת "הטלת קוביות . " ראו גם : Dierdre Reynolds , in David Kinloch and Gordon Millan , eds ., "Le movement pur et le silence deplace par le voltige " : Mallarme and Dance from Symbolism to Post-modernism" In Situating Mallarme , ( Bern : Peter Lang AG , 2000 ) , p . 36 . . 8 בתרגום בחרנו במילה 'התייחדות' שהיא המילה העברית למשמעות המינית שבברית הכלולות . בנוסף , זוהי נגזרת מן המילה 'יחד' וגם מן המילה 'יחיד : ' יכולה להיות התייחדות במשמעות של התבודדות ' ) יחיד . ' 'ביחידות , ( ' ויכולה להיות התייחדות במשמעות של שהות עם אחר ') יחד . ( ' מילה זו מצביעה בבת אחת על האיחוד ועל היפוכו , על ברית ועל דחיית כל ברית , והיא ניצבת , כך נדמה לי , באזור הסתירה שמלרמה מנסה לנסח בנוגע לפואטיקה ו הרקדנית מגלמת אובייקט אך היא משוללת כל אובייקטיביות , הבמה מגלמת אידיאה ( אוקסימורון ;( אך אם היא מגולמת זו כבר איננה אידיאה אלא מוחשיות , ומצד שני אם אין גילום ואין מוחשיות , יש רק אידיאה ואין מופע כלל .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר