ראש דבר

עמוד:11

ראש דבר לא חסיד ולא בן חסיד אנוכי , אך משביקשתי לעדור בערוגותיה של החברה היהודית המסורתית במזרח אירופה נתתי עיני בתנועת החסידות במאה הי " ט . נושא זה , שלכאורה כבר נאמר בו הכל , נתגלה לי עד מהרה כחלקת שדה נטושה , שכמעט שלא חרשו בה חורשים . תשומת לבי נמשכה לדמותו הייחודית , המורכבת ורבת הסתירות של הצדיק ר ' ישראל פרידמן מרוז ' ין . ( 1850-1796 ) קריאת מאמריהם הנושנים של ההיסטוריון היהודי הרוסי שאול גינזבורג ") ר' ישראל מרח ' ין ובנו שסרח , ( " ושל חוקר החסידות שמואל אבא הורודצקי ") ר' ישראל מרוז ' ין וצאצאיו" ו " צדיק שיצא לתרבות רעד , (" . הותירה עלי רושם עמוק ביותר . בקעה ועלתה מתוכם פרשה אנושית , טרגית ומסעירה , שסימלה בעיני , כבקליפת אגוז , את ממדיו של המשבר שאליו נקלעה החברה היהודית המסורתית במזרח אירופה במפגשה המפותל ותר המתחים עם הזמנים החדשים ועם "רוח המודרנה . " משהתחלתי להיכנס בעובי הקורה נמשכתי אחר האירועים כבחבלי קסם . וכי מה עוד יכול לבקש חוקר ממקורותיו אם מפקידים הם בידיו סיפור עלילה דרמטי , שיש בו סממנים של מתח ומסתורין , מעורבות ברצח השיבה בכלא , שוחד , בריחה ורדיפה , שיקום והתחדשות , קדושה והתעלות דתית , וכל אלה מהולים בסגנון חיים צבעוני ומוחצן , במחלוקת ובפיוס , בפולמוס ובהשלמה . השקעתי מאמץ רב בניסיון " לתווך" בין המחרבות המלאה לכללי המחקר ההיסטורי הביקורתי לבין הרצון לתאר עלילה ולספר סיפור . עשיתי כל שביכולתי כדי שההרצאה המדעית ה"יבשה , " על פרטיה ופרטי פרטיה , לא תעמוד כחיץ בין הקורא לבין ניחוחותיה של התקופה וטעמיה , ולא תטשסש את הצבעים העזים של האישים והאירועים שיתוארו בדפים הבאים . תקוותי שעלה הדבר בידי . ומשחיפשתי תיאור קולע , שייטיב לאפיין את גיבור ספרי ואת "דרך המלכות " שבד . פסע , לא מצאתי נאה יותר מן הבלדה המרגשת של שמשון מלצר , "רבי ישראל מרוז ' ין בורח : " הצאר לו הצר . הוא בלח . והנה הוא נשא בין גליו של ה ? רוט . בלילה באפל נטש את נדהו - דרה לו הךךף יתט . נטש את שלחן הזהב וה " זהר , " כג ^ או ? כסא הדכם > נטש את ביתו ןאת א # ת הנער , את # שת בניו , הוא הש " ם . ץזב את אחיו שבסתר # אפ 1 לקרן של זהר ? ד 1 ת ,

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר