פתח דבר

עמוד:13

הספר פותח בשלושה פרקים היסטוריים המתארים את חייו של ר ' חסדאי קרשקש ואת הזמן והסביבה שפעל בהם . הפרק הראשון עוסק בתקופה השלווה יחסית שלפני שנת , 1391 שנת הפרעות הנוראות . הפרק השני עוסק בשנת 1391 המרה , והפרק השלישי עוסק בתקופה שלאחר , 1391 תקופה של התאוששות ושיקום . הפרקים הרביעי , החמישי והשישי מתמקדים בביקורתו של קרשקש על הפילוסופיה האריסטוטלית והרמב " מית , וכן בתפיסותיו המדעיות החדשניות . שנים עשר הפרקים הבאים דנים בסוגיות מרכזיות בהגותו הפילוסופית והדתית של קרשקש , כגון נפש האדם , הנבואה , אהבה , שמחה , דטרמיניזם ובחירה , אמונה ורגש , תפילה ותשובה . ניסיתי לערוך את הפרקים הללו בסדר המשקף במובן מסוים את מבנה משנתו של קרשקש . שני הפרקים האחרונים בספר מציגים את יחסו של קרשקש לארץ ישראל , לעצמאות יהודית ולימות המשיח . בספר נזכרים שמות רבים של רבנים , פילוסופים , מדענים , תאולוגים , מלכים , נסיכים , נכבדים , ועוד ועוד . כדי להקל על הקוראים הוספתי בסוף הספר רשימה של האישים שנזכרים בו , ובה הסבר קצר על כל אחד מהם . ברשימה כלולים אישים מן התקופה העתיקה עד ימינו . בסוף הספר מובאת גם ביבליוגרפיה קצרה של מקורות וספרות מחקר . הדיונים בספר מבוססים במידה רבה על מחקרים שכתבתי במשך השנים . ציינתי בביבליוגרפיה מבחר ממחקרים אלה . ההפניות להלן לעמודים בספר אור ה ' הן למהדורה המנוקדת והנוחה של ר ' שלמה פישר ( ירושלים תש " ן , ( אבל הנוסח המובא בציטוטים מתוקן על פי כתבי יד . מראי המקום מתוך הספר מובאים בסדר הזה : מאמר , כלל ופרק . ברצוני להודות מקרב לב לעמיתות ולעמיתים שקראו את הספר בכתב יד והעירו הערות מועילות : אסתי אייזנמן , חיים היימס , שמואל הרוי , אנבל הרצוג ויום טוב עסיס . אני מודה לאביעזר רביצקי , העורך הראשון של הסדרה , ולצבי יקותיאל , מנכ"ל מרכז זלמן שזר , שהזמינו אותי לכתוב ספר זה על ר ' חסדאי קרשקש לסדרה הנאה הזאת של מרכז זלמן שזר . חן חן ליחזקאל חובב , שהביא את הספר לדפוס , למעין אבינרי רבהון , מזכירת המערכת , ולמילי נאור , עורכת הלשון של הספר , שעשתה עבודה נאמנה בשיפור הספר וסגנונו . הספר מוקדש לרעייתי .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר