|
עמוד:9
פתח דבר חוויית הנבירה בפרק מן העבר כמוה כמבוך , על כל אתגריו - אדם משער למה הוא נכנם אך אינו יודע אם וכיצד ייצא , מה ייקרה על דרכו וכיצד הדבר ישפיע על מסלול התקדמותו . הדברים נכונים שבעתיים כאשר מדובר במבוך שמעטים פקדו אותו , ורק חלקם השאירו את רשמיהם מההליכה בו . על אף הפופולריות של רבים מהרבנים ומהדרשנים האורתודוקסים בקרב דור המהגרים בזמנם ובמקומם , תולדות חייהם , כתביהם ופועלם נזנחו באופן בולט במחקר האקדמי . מרבית צאצאיהם , אשר אינם נמנים על הזרם האורתודוקסי וחלקם אף אינם בעלי זהות יהודית כלשהי , אינם מתכבדים , בלשון המעטה , באותם אישים , דבר אשר הביא רבים מהם להשליך לאשפה את שהותירו זקניהם . מעטים בלבד טרחו לשמר חומרים בעלי ערך היסטורי , ורק חלקם מסרום לארכיונים ולספריות . כלומר , בעוד שחלק מהתמונה הכוללת נתבהר כתוצאה מכינוס המקורות הפזורים והחלקיים , עדיין אנו חסרים רבים ממרכיביה . לכן , ספר זה אינו ממצה את הדיון בדמויות ובנושאים הכלולים בו . הוא מוסיף על הידע שנצטבר עד כה , מציע דרכים נוספות לבחון אישים ונושאים אלה , ומתמקד במרכזיותן ובחשיבותן של הדרשה וספרות הדרוש להבנת ההיסטוריה הדתית של יהודי אמריקה והווייתם הדתית של היהודים בארץ זו , עם כל הקשיים הכרוכים בשימוש במקורות אלה כמקור היסטורי . אף שחומר רב נעלם ואיננו , הרבה ספרים ומקורות נשתמרו בספריות ובארכיונים שונים , שהכניסה אליהם מזמנת תמיד חוויות , הפתעות ואכזבות . במאמר משנת תרס " ב מתאר ראובן ברייניי ברגישות נדירה את חוויית ההליכה לספרייה , ובין השאר הוא כותב כך : זה שנים אחדות הנני הולך בכל יום ויום אל הביבליותיקה הקיסרית לקרוא שם בספרים ולפעמים גם לעבוד את עבודתי הספרותית . ובכל פעם שאני בא אל האולם הגדול והגבוה המלא ספרים בכל ארבעת קירותיו , הנני מרגיש את הרגש אשר אוהב כםף היה מרגיש בבואו אל אוצר המלך ... הנני סוקר בסקירה אחת את כל הספרים הרבים אשר מימיני ומשמאלי , למעלה ולמטה , וכמו רעד , כמעט הייתי אומר "חרדת ק [ ו ] דש , " יעבור בכל יצורי גוי ... בבית הזה הנני מוצא ספרים בכל מדע וחכמה , בכל שפה ולשון , ספרים בכל הנוגע לאדם בעבר ובהו [ ו ] ה , וגם ע " ד = ) על דבר ) חלומותיו בעתיד ... ומחשבותיו של היחיד , יהיה
|
|