להתקדם באופן אישי ולהתבולל על הנהגת ההקבצות בישראל

עמוד:153

למכור גם למי שהשכונה אינה רוצה בו . ומיהו זה שהשכונה אינה רוצה בו ? מי שיש לו הרבה ילדים . בשכונה מעט ילדים ואם תבוא משפחה עם הרבה ילדים , יהיה יותר רעש , פחות נקיון - זוהי גזירה שאין הציבור יכול לעמוד כה . אך עיקר הרע הוא בזה , שהילדים הללו יכנסו לביתהספר וזה ממש 'אסון' - הילדים 'שלנו' יצרכו ללמוד יחד עם הילדים ' שלהם " . ' ( שם . ( 13 : שפירא השווה את התנהגות האשכנזים באותה שכרנה לזו של יהודים אמידים בארצות-הברית , המתנגדים להכנסת כושים לשכונות שלהם . "ובכן , חברים , אני מודאג מאוד . אני מוכן לקבל דברי חברים , ש'ההקבצה' עונה בענין ההוראה ... אך זהו רק צד אחד של המטבע . הצד החברתי אינו נותן לי מנוחה " ... ( שם : שם . ( סגל , מסינגר ושפירא ייצגו בעמדותיהם הנחרצות אך מיעוט מקרב חברי ועד החינוך . רבים מחבריהם לוועד הביעו הסתייגויות מן ההפרדה להקבצות , אך לא התנגדות מפורשת . מבחינה זאת , שימש ועד החינוך פורום נוסף אשר העניק לגיטימציה מעשית למדיניות של ארן . אלא שארן , כך נראה , כלל לא המתין לאישורו של הוועד . הוא הגיע לדיון השני והכריז כי שיטת ההקבצות תונהג בהרחבה , ואף ככיתות נמוכות יותר > "בשיטת ההקבצה שאיפתנו היא להגיע במינימום של זמן למקסימום של כיתות , ובדרך זו נלך" ( שם . ( 5 : ארן תקף ישירות את המסתייגים , ובעיקר את הבולט שבהם , מרדכי סגל.- "יש לי תרעומת קשה עליך , דווקא מפני שאתה פדגוג . במדה ששמעתי אותך ומקצת חבריך על נושא זה - ותסלחו לי מארד אם אגיד לכם , כי לדעתי העמדות שלכם בעניין זה תלושות לחלוטין מן המציאות המרה מאוד שכה אנחנו חיים בענייני חינוך" ( שם . ( 21 ; ארן בישר למתנגדים שכנגד החוקרים המעלים ספקות ביחס להקבצות , הוא יכול להציב מחקרים המספקים להן תימוכין : "קראתי את הפרוטוקול של הישיבה הקודמת וראיתי שחבר אחד [ כוונתו , ככל הנראה , למרדכי סגל או לשלום לוין , ש . ס [ . הסתמך על מה שקרא בספר זה ובספר אחר . מה שאנחנו עושים - גם לו יש סימוכין בספר , בספר של קוננט , הנחשב אחד המהפכנים הגדולים בחינוך האמריקני : הוא ממליץ בפירוש על אותו מעשה ממש שאנחנו עושים עכשיו" ( שם . ( 3 :

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר