להתקדם באופן אישי ולהתבולל על הנהגת ההקבצות בישראל

עמוד:145

ההיסטוריון יליד אלג'יריה ד"ר נתן א . שוראקי , איש מפא"י אשר שימש בשנות הששים כסגן ראש העירייה בירושלים וכיועץ ראש הממשלה לענייני קליטת עליה ; א . אלמליח , איש רשימת הספרדים לכנסות הראשונות ; והמחנכת לאה גיחון-מרגלית ( שהעידה על עצמה במהלך הדיון כי היא מזרחית . ( היו בוועד החינוך גם שלושת חברים ערבים : סמי בישארה , ד"ר חמד סעב וסלים תופיק . שמותיהם לא מופיעים בין הדוברים בשני הכינוסים הנדונים . בעוד שהדברים בכנסים של המנהלים והמורים נגעו בעיקר בצדדים הארגוניים והלוגיסטיים של המעבר להקבצות , הדיונים בוועד החינוך הצטיינו בהתייחסות רבה יותר למשמעויות הפוליטיות והחברתיות של המדיניות החדשה . אולם לפני שנפנה לדברים אלה , מן הראוי לציין כי היו בין חברי ועד החינוך שהעלו הצעות אלטרנטיבית לזו של השר . אלטרנטיבות אלה ראויות לציון , ולו מן הטעם הפשוט שבמבט לאחור , כאשר המודעות למגוון הגדול של הפרטים הכרוכים בהחלטה בעלת משמעות ארוכת טווח הולכת ופגה , יש נטייה לראות את הדברים כאילו "לא היתה ברירה . " הדברים שלהלן מראים בבירור כי היו אלטרנטיבות לשיטת ההקבצות , וכי היו אנשים שהיו מודעים להן . כך , למשל , שאלה חוה רצון מדוע אין מנסים להקטין את הכיתות ביישובי העולים : "אני יודעת שזה יעלה קצת יותר כסף , ונצטרך להוסיף קצת יותר מורים וקצת יותר שעות , ולתת מורים טובים , ולתת גם שם את האמצעים הנוספים . הייתי רוצה שנעמיד את עצמנו באתגר הזה כדי לראות מה משתי השיטות האלה יתן תוצאה טובה ועמוקה יותר . אני מרשה לעצמי לשער שהדרך השניה" ( ישיבת ועד החינוך , , 11 . 5 . 64 ג"ה , גל , 1409 / עמ' . ( 19 הצטרפה אליה רחל צברי , שטענה : "מדוע , צד כצד עם ההקבצה , לא יהיה ניסוי של קבוצות , כיתות קטנות שיקבלו תוספת של שעות לימוד , תוספת של מדריכים או אנשים מנחים , תוספת של חומרי לימוד ואמצעי לימוד " ? ... ( ישיבת ועד החינוך , , 15 . 6 . 64 ג"ה , גל , 1409 / עמ' . ( 6 ייתכן ולו נוסו אלטרנטיבות אלה , היו אנשי חינוך משתכנעים כי אין מדובר בהבדלי איכות בין קבוצות שונות , אלא בצורך בהשקעה דיפרנציאלית - ומערכת החינוך היתה נמנעת מהקמתם של מסלולים נפרדים .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר