להתקדם באופן אישי ולהתבולל על הנהגת ההקבצות בישראל

עמוד:143

חלוקת הכיתה לשלוש או לשתי קבוצות תיווצר גם חלוקה עדתית - צריך לוותר על ההקבצה" ( שם . ( 16 : הטעון החזק ביותר שהועלה על-ידי המנהלים והמורים בעד השיטה החדשה היה שבמסגרת ההקבצה הנמוכה , התלמידים החלשים בטוחים עתה דיים להשתתף . פנינה ארד , מבית-הספר על-שם הס בפתח תקוה , ניסחה זאת כך : "בקבוצה החלשה יש תלמידים שהם תלמידיי זו השנה השלישית , ויש ביניהם ילדים שלא פצו פה במשך שנתיים וחצי , או למעלה משנתיים שאני עובדת איתם . והילדים האלה , בכיתה החלשה שלהם , התחילו להשתתף , התחילו לכתוב , התחילו לשאול " . ואולם ארד מיהרה לסייג את דבריה : "אבל , בל נשלה את עצמנו שההשתתפות שלהם עומדת ברמה גבוהה או הכתיבה שלהם עומדת ברמה גבוהה ... על כל פנים , אני רואה זאת כהתקדמות רבה מאוד " ... ( כנס מחוז המרכז , ללא תאריך , ג"ה , גל , 1409 / עמ' . ( 10 לעומת זאת , הטענה החזקה ביותר נגד ההקבצות שהועלתה בכינוסי המורים והמנהלים - על-ידי מיעוט מקרב הדוברים - היתה התווית השלילית שהדביקה ההפרדה לתלמידי ההקבצות הנמוכות . סיפר מורה ז " התלמידים מהקבוצה החלשה בימים הראשונים חיכו לצלצול . רק המורה יצאה , מיד נמצאו תלמידים זריזים שהלכו אל הלוח ומחקו את כל מה שהיה כתוב על הלוח . הסיבה פשוטה : הם לא רצו שהתלמידים מהקבוצה המתקדמת יראו מה שהם למדו בקבוצה שלהם " ... ( כנס מחוז חיפה והצפון , , 4 . 6 . 64 ג"ה , גל , 1409 / עמ' . ( 15 תיאור קצר זה מאפשר לנו לשער את שהתרחש בלבם של מאות ואלפי התלמידות והתלמידים אשר הופרדו באותם ימים מחבריהם לכיתה והופנו להקבצה הנמוכה . מנגד , אנו יכולים לשער את רגשות הגאווה וההתנשאות שהתעוררו אצל אלה אשר הופנו להקבצה הגבוהה . המנהלים והמורות העלו גם שאלה מעשית מעניינת ביותר : כאיזו דירוג של ציונים יש להשתמש כאשר באים להעריך את עבודות התלמידים בהקבצות השונות ? מורה מעיירת-הפיתוח מעלות סיפר : " לקראת סיום השליש השני התלבטנו אם לתת ציונים יחסיים לקבוצה , ואז יצאו תלמידי הקבוצה המתקדמת נפסדים , ואילו אם לא ניתן ציונים יחסיים , אלא אובייקטיביים , יקבלו כל ילדי הקבוצה החלשה ציון 4 או . 5 פתרנו את הבעיה הזאת כך , שהחלטנו לתלמידי הקבוצה

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר