מבוא

מתוך:  > הרמב"ם > מבוא

עמוד:12

ממי שעובד פסלים . עובד אלילים יכול לראות בפסל ייצוג סמלי של האל הנשגב . לעומתו , עובד האלוהות המדמה את האל לגוף אנושי מאמץ את הפסל והמסכה אל תודעתו פנימה . היות שהמסורת עצמה , הן המקראית הן המדרשית , מתארת את האלוהות במונחים של הגוף האנושי ומייחסת לו רגשות כמו כעס , קנאה , אהבה ורחמים , נאלץ הרמב " ם להציע פירוש שיטתי חדש של השפה הדתית היהודית ושל השפה הדתית בכללה . המרכיב השני , המהפכני לא פחות , של התמורה בתודעה הדתית , היה העמדת הסדר הטבעי והסיבתי בעולם במרכז ההתגלות והנוכחות של האל . תפיסה זו , שחכמת האל המתגלה בהוויה היא הביטוי העליון של התגלותו , עמדה בניגוד לגישה המקובלת , שראתה בחריג ובנסי את המבע העיקרי של נוכחות האל בעולם . שינוי בסיסי זה של הרגישות הדתית חייב את הרמב " ם לפרש מחדש מושגי יסוד ביהדות , כמו השגחה , בריאה , נבואה והתגלות , מונחים הבנויים לכאורה על גילוי של הרצון האלוהי ועל שבירת סדרי עולם . המרכיב השלישי של התמורה בתודעה הדתית הוא ביטול ההבחנה בין מה שמצוי בתוך המסורת לבין מה שמחוצה לה . בכל כתביו , ההלכתיים וההגותיים כאחד , ראה הרמב " ם בפילוסופיה ובמדע את הכלים שבאמצעותם ניתן להגיע אל שיאה של ההתנסות הדתית - אהבת האל ויראתו . בתמונת העולם המדעית והפילוסופית שלו השתייך הרמב " ם לזרם של אריסטו ושל פרשניו המוסלמים : אלפראבי , אבן באג ' ה , ואבן רושד . התוכנות שהעלו זרמים מדעיים ופילוסופיים אלה נתפסו בעיני הרמב " ם כתכנים אמיתיים , ועל כן במקרה של סתירה עם המסורת היהודית , הוא ראה צורך לפרש אותה מחדש כדי שתתיישב עם אמיתות אלה . אולם מעבר לכך , בעולם התרבותי שהרמב " ם השתייך אליו לא נתפסה הפילוסופיה רק כדרך ביקורתית להסקת מסקנות על אודות העולם , שאליהם צריך להתאים את המסורת . הפילוסופיה נחשבה לתרגול רוחני ולאורח חיים , לסוג של עמידה בעולם , לשיטה העוסקת בראש ובראשונה בחיים האנושיים הראויים לו לאדם . באמצעות הפילוסופיה והמדע , שמקורות הידע שלהם מצויים לכאורה מחוץ למסורת היהודית , מגיע האדם לפסגת החיים הדתיים ומממש את שלמותו כאדם . הפילוסופיה אינה רק בעלת תפקיד ביקורתי , יש לה ייעוד גואל . כל אחד משלושת מרכיביה של התמורה בתודעה הדתית היה בו כדי לטלטל את המסורת היהודית כולה , על אחת כמה וכמה אם שלושתם באו כאחד . לפיכך , החדרתה של הרגישות הדתית החדשה ללבה של היהדות חייבה פירוש חדש ומקיף של המסורת . ואכן , הרמב " ם הקדיש את היצירה הגדולה שלו , "מורה הנבוכים , "

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר