מבוא

מתוך:  > הרמב"ם > מבוא

עמוד:11

מבוא שתי תמורות מקיפות ועמוקות ניסה רבי משה בן מיימון לחולל בעולם היהודי . התמורה הראשונה חתרה לשינוי בסיסי של עולם ההלכה , ממערכת מפוצלת וסבוכה למערכת חד משמעית ושקופה . באמצעות חיבורו ההלכתי , "משנה תורה , " שאף הרמב " ס לגבש את דפוסי ההלכה ולהעניק לה מבנה סדור , אחיד ונגיש . ביצירה גאונית זו נעשה ניסיון כביר לחלץ את ההלכה מסבך סוגיות התלמוד , הרוויות במחלוקות רבות ובמשא ומתן מפותל . הרמב " ם בא ליצור מבנה שיטתי , בנוי לפי נושאים , מתוך הפיזור והאקראיות של התלמוד , שבו עניין אחד נדון במקומות שונים ובהקשרים שונים . ב " משנה תורה " יצר הרמב " ם ספר הלכתי חד משמעי , כולל וממצה , על ידי כך שלא כלל בו את המשא ומתן ההלכתי , את המחלוקות ואת דעות המיעוט . תמורה מעין זו הייתה מעשה חסר תקדים בתולדותיה של ההלכה , כפי שהעיד הרמב " ם על עצמו : כבר קדמוני גאונים וגדולים שחברו חבורים ופסקו הלכות בלשון עברי ובלשון ערבי בענינים ידועים . אבל לפסוק הלכות בכל התלמוד ובכל דיני תורה - לא קךמני אדם אחר רבנו הקדוש = ) רבי יהודה הנשיא , עורך המשנה ) וסיעתו הקדושה ( איגרות , עמ י תלט-תמ . ( לאמיתו של דבר , גם "המשנה " שערך רבי יהודה הנשיא אינה תקדים ל"משנה תורה , " משום שעורך "המשנה" הותיר בה מחלוקות לא מוכרעות ודעות מיעוט . חיבור הלכתי כמו "משנה תורה " - כולל , ממצה , נגיש וחד משמעי - מעולם לא נכתב , לא לפני הרמב " ם וגם לא אחריו . התמורה השנייה שהרמב " ם חתר אליה הייתה לחולל שינוי מהותי של התודעה הדתית היהודית . לתמורה מקיפה וחודרת זו היו שלושה מרכיבים מרכזיים . המרכיב הראשון הוא המאבק בהאנשת האל ובראייתו כאישיות בעלת גוף ורגשות . המאבק המקראי באלילות קיבל במשנת הרמב " ם מובן חדש . לפי תפיסתו , אין המאבק הזה מסתפק בקריאה לנתץ את הפסלים המצויים במקדש האלילי , אלא גם מתמודד עם הדימוי הפנימי של האל כפי שרואה אותו האדם העובד אותו . אם הוא מדמה את האל בראשו כסב רחום היושב על כיסאו , אזי הוא גרוע

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר