על שאלת המיעוט הפלסטיני בישראל

עמוד:206

המתעסקים בנושא מתוך מוטיבציות שונות מאלה של הממסד , ומצד שני ייצור של פירורי ידע שיכולים לשמש את האנשים הנאבקים לשינוי המצב הקיים , כנגד הבקרה והשליטה . לשם כך , מן הדין להתגבר על רגשי הנחיתות כלפי המחקר האוניברסיטאי , רגשות אשר התבססו , בין היתר , על מודעות לפער בין שיטות הפעילות הפוליטית של הזרמים השונים במגזר הערבי , לבין התיחכום המאפיין את שיטות הפעילות של הממסד הישראלי . פער זה קיבל צורה של הלם תרבותי בעקבות מלחמת , 67 אשר נתפשה בתבוסת הפיגור מול המודרניזציה . אצל משכילים ערבים קיימת נטייה לראות את המחקר ה"מדעי" כמה שיושיע מכל התבוסות , דבר שהוביל לצמיחתה המאוחרת של תנועת "השכלה , " הרואה במדע ובחינוך מעין כלים אובייקטיביים שיבטיחו את הקידמה ויביאו את האושר . עמדה כזו מתעלמת מהישגים אדירים של המחשבה האנושית במאה הנוכחית , מחשבה הממקמת את המדע , גם מבחינה סוציולוגית וגם מבחינה אפיסטמולוגית , בתוך מערכות הכוח השליטות : אין מדע חברה נייטרלי . הערבים בישראל , ובמיוחד המשכילים שבהם , עוברים זה יותר מעשור שנים תהליך של "השכלה" , ( Enlightment ) מבלי שייתווספו אליו ערכי ה"השכלה . " בכך אין הם שונים מאוכלוסיות אחרות בעולם השלישי , המצויות בתהליך של ייבוא ואימוץ של שיטות מדעיות וחינוכיות לתיקון החברה בתוך עולם בו שולטים ערכים פרטיקולריסטיים של פרובינציאליות ופונדמנטאליזם . במצב של חלל אדיר במפה הפוליטית , נוכח משבר הסטאליניזם ומשבר התנועה הלאומית הערבית , יכלו משכילים ערבים רבים להוות אוונגרד אינטלקטואלי אמיתי . אבל אלה מגלימ נטייה להסתגר בחוגים רעיוניים , (!) העוסקים יותר בקנטרנות מאשר במחקר . אוונגרד אינטלקטואלי איננו מתפתח מתוך בריחה מפעילות פוליטית . הפניית גב לאתגרים האמיתיים במציאות מצמיחה הדיוטות העסוקים בעורבא פרח . בדרך כלל אני נוטה ללעוג לנימה האוריינטליסטית , הגובלת בגזענות , המדברת על "משכילים ערבים" ושומרת את המילה אינטלקטואלים ליהודים . הצרה היא , שכמו כל אוריינטליזם , מכילה טענה זו גרעין של אמת . אין לנו אינטלקטואלים רחבי אופקים , המגיבים לאתגרים פוליטיים ותרבותיים , כאן ובעולם . יש לנו משכילים אשר מתמחים בתהליכים מסויימים ב"כפר הערבי" " ) הכפר הערבי" הוא בעצמו קוד אוריינטליסטי . ר' אייל , . ( 1993 אי אקדמאים עם תואר . במציאות קיים החלל שאותו צריך למלא אוונגרד אינטלקטואלי . הדבר מצריך תעוזה ואומץ לב , והרבה עבודה הכרוכה גם במחקר אקדמי , אבל גם בפעילות פוליטית המבוססת על הכרעות ערכיות ביקורתיות , ונכונות ללמוד על עמנו ותרבותנו , ועל עמים אחרים ותרבותם . 111 מדינת ישראל קמה על בסיס החלטת החלוקה , אשר קבעה , בין היתר , שכל אחת משתי המדינות תערוב לקיומו של שוויון בעניינים אזרחיים , פוליטיים , כלכליים ודתיים . כן נקבע שתובטח שמירת זכויות האדם היסודיות , הכוללות את חירויות הדת , השפה , הפירסום והחינוך . פנייתה הראשונה של מדינת ישראל להתקבל לאו"ם נדחתה נוכח התנגדותן של המשלחות הערביות , אשר התבססו בין היתר על התייחסות המדינה למיעוט הערבי שנותר בתחומה , ומנה אז מאה ושישים אלף תושבים . רק אחר כך , בינואר , 1949 הוחלט לאפשר לאזרחים הערבים להצביע לכנסת .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר