שסעים מעמדיים, עדתיים ולאומיים ודמוקרטיה בישראל

עמוד:182

בין המינים בתוכן פחות שוויוניים . העברית שבפיהם יותר אותנטית , קרובה יותר לערבית ופחות פורמלית . כיוון שחלק גדול יותר מקרב המזרחים הם עניים ופועלים , הם פיתחו דפוסי הסתגלות האופייניים לשכבות אלה , ובכך הם מובחנים מהאשכנזים הנוטים יותר 9 לתרבות המישנה של המעמד הבינוני והגבוה . הבדלים בין תרבויות מישנה עדתיות מקובלים בחברות אחרות , אך בישראל הם נוטים ליצור מתחים . לפחות עד אמצע שנות השישים היה היחס למזרחים כאל נחותים ומאיימים מבחינה תרבותית , והופעל עליהם לחץ להיטמע . מאוחר יותר , ובתגובה לשינוי התרבותי שהמזרחים עברו , למחאתם הגוברת , ולהשפעת הפלורליזם האתני בארצות הברית , התמתנו במיקצת עמדות האשכנזים . משרד החינוך והתרבות הנהיג את תוכנית מורשת יהדות המזרח , המיועדת להעשיר את תוכנית הלימודים בהיסטוריה , ספרות ופולקלור בתכנים מתרבות יהדות המזרח . גם הרדיו והטלוויזיה הממלכתיים ניפתחו לתרבות עממית מזרחית , שבעבר ראו אותה כנחותה ומנעו ממנה ביטוי רישמי . המעבר שחל בקרב האשכנזים מעליונות וסגירות תרבותית לפתיחות חלקית יצר עמימות קונסטרוקטיבית לגבי שאלת התרבות . במקום להשתנות באופן עמוק , נעשתה העמדה האשכנזית יותר מעודנת , מתוחכמת , מוסווית וגמישה . המזרחים עדיין נתפסים כיהודים שטרם הצליחו להשתחרר מדרכי חשיבה והתנהגות ערבית "מפגרת , " יכולתם נחשבת כמוגבלת והם מוגדרים בטעוני טיפוח . רמטכ"ל אחד הצהיר בראיון : "יעברו עוד שנים על שנים עד שעדות המזרח , גם אלה שמקבלים השכלה מלאה , יצליחו להתמודד עם המנטליות של המערב" ( הארץ , . ( 21 . 5 . 1978 האשכנזים ממשיכים להחזיק בדימוי העצמי של מערביים , עליונים בתרבותם , ולדמות את המזרחים למעין ערבים נחותים . הם מאפשרים כיום ביטוי למורשת יהדות המזרח כיוון שזוהי תרבות היסטורית מתה ולא מזיקה . כיום נושא התרבות רדום . יהודי המזרח אינם דורשים זכות להיות שונים , לפתח זהות , תרבות וחינוך נפרדים . עם זאת הם רוצים שיכירו בייחודם ויאפשרו להם להשפיע על עיצוב התרבות הלאומית . אין הם חושבים שתרבותם היא ערבית ואין הם תובעים להנהיגה בישראל " . יש לשער כי לאחר שתיושב השאלה הפלסטינית עשויה שאלת הצביון של התרבות הישראלית להפוך לסלע מחלוקת בין עדתי . שלום ישראלי ערבי עשוי לפתוח את ישראל לתרבות ערבית ובכך להחיות את המימד הערבי של התרבות המזרחית . ייתכן כי תתפתח מחלוקת תרבותית בין העדות . פוליטיקה המזרחים התקדמו בפוליטיקה יותר מאשר במעמד כלכלי חברתי ובהשפעה תרבותית . הם שולטים היום במקומות יישוב בהם הם מהווים רוב , ותקופת ה"בוסים" האשכנזים הממונים מגבוה עברה חלפה . חדירתם למרכזי הכוח הפוליטיים הארציים מרשימה . שליש מחברי הכנסת ורבע מהשרים בשנת 1993 היו ממוצא מזרחי או ספרדי . מזכיר ההסתדרות , גזבר הסוכנות ואלוף פיקוד אחד היו מזרחים . בשנות השמונים היה רמטכ"ל ממוצא עירקי ונשיא מדינה ממוצא ספרדי . כשליש מחברי מרכז מפלגת העבודה וכמחצית ממרכז מפלגת הליכוד היו ממוצא מזרחי . ההשתתפות הבולטת של המזרחים בעמדות הכוח השונות בראשית שנות התשעים עומדת בניגוד בולט להעדרם הצורם בשנות החמישים .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר