מי עבד במה, עבור מי, ותמורת מה? הפיתוח הכלכלי של ישראל והתהוות חלוקת העבודה העדתית

עמוד:136

מבין המועסקים המזרחים . גם כאן האבחנה מחריפה בין ילידי הארץ : רק 17 . 4 % , מבין האשכנזים הינם פועלים —לעומת 42 . 4 % מבין המזרחים ( שם , שם . ( לזאת יש להוסיף כי במהלך השנים הללו התרחבו והתגבשו קבוצות וגופים השולטים בתעשייה וקובעים את תכניה וכיוונה , ואשר הינם בעלי השפעה רבה על מהלכי החברה כולה . מעבר לדוגמאות של מפעלים ספציפיים , ( . .. ) די להביא את הדוגמה של מה שאחרוני מכנה "חברות מרכזי כובד" —הבנק לפיתוח התעשייה וכלל . שני גופים אלה הוקמו בתקופת תנופת התיעוש—הראשון ב 1957 והשני ב 1962 —מתוך מטרה לעודד ולכוון השקעות בתעשייה . שניהם הוקמו במידה רבה ביוזמה ובמימון ממשלתיים , תוך שיתוף גורמים פרטיים , ובעיקר הבנקים הגדולים . במשך השנים השתלטו הבנקים יותר ויותר על שני הגופים , והחסות הממשלתית הישירה פחתה . גופים אלה מגלמים עוצמה רבה ויכולת לקבוע היקף , צורה וכיוונים של התפתחות הכלכלה הישראלית . גופים אלה , שמרבית מאיישיהם אשכנזים , צמחו והתמסרו במהלך התיעוש שכוח העבודה המזרחי מילא בו תפקיד מרכזי . ( ... ) שירותי ממשל , חינוך ורווחה בכל שטחי הפעילות הכלכלית שסקרנו עד כה חזר המוטיב "הממשלה החליטה , " " הממשלה השקיעה , " "הממשלה פיתחה . " אנו עוברים עתה לסקירת המנגנון הממשלתי ( . .. ) —כענף כלכלי בפני עצמו . חשיבות הדיון בשירותים הציבוריים נובעת מכמה שיקולים . ראשית , משקלו הכמותי של הענף בישראל . המשקל הגבוה של עובדי השירותים בין כלל המועסקים בישראל הינו עובדה ידועה . משקל השירותים בכלכלה היהודית היה גבוה כבר בימי המנדט , אך עם קום המדינה חלה עלייה גדולה במשקל הענף — בייחוד בעקבות צמיחתם של שירותי הממשל ( ר' . ( Ofer , 1967 : 89-88 משקל ענף השירותים הציבוריים — הכולל את שירותי הממשל , החינוך , הבריאות , והרווחה —היה 18 . 9 % מכלל המועסקים ב , 1948 ועלה ל 25 % ב 1961 ( שם , שם . ( גודלם של השירותים בכלל , ושל שירותי הממשל בפרט , מוסבר בדרך כלל על ידי ההון המיובא לא , ^ והמהווה תחליף לייצור ( שם , . ( 143 שנית , שירותים אלה מגלמים את המדינה בחברה הקפיטליסטית בת זמננו , התורמת לרה פרודוקציה של היחסים המעמדיים בדרכים שונות , החל מהבטחת זכויות הקניין , דרך ויסות והכוונה של הפעילות הכלכלית , הכשרה והכוונה של כוח העבודה , מימון הפיתוח הכלכלי , טיפוח ושמירת הקונסנזוס החברתי , וכלה בניהול יחסי החוץ . ( Murray , 1971 ) בישראל מאפשרת השליטה על זרם ההון הרב מן החוץ מידה גבוהה ביותר של יכולת לקבוע ישירות את הכיוון והדרך של הפעילות הכלכלית . גורם שלישי ואחרון לחשיבות הריון בשירותים הציבוריים הוא כי שירותים אלה גדלו , התגבשו והשתכללו מתוך , ותוך כדי , צמיחתו של המשק הישראלי לאחר קום המדינה . בדיקה של הרכב השירותים הללו תספק הארה נוספת של התפתחות דפוסי חלוקת העבודה העדתית בישראל . נקדים ונאמר כי באופן כללי איפשרה הצורה הספציפית של פיתוח הכלכלה הישראלית לאחר קום המדינה—זרימת הון רב מן החוץ והיצע גדול של כוח עבודה מזרחי זולצמיחה והתגבשות של מנגנון שירותים ציבוריים שהוא ברובו אשכנזי , בעיקר ככל שעולים בהירארכיות השונות . הצמיחה הכלכלית איפשרה מוביליות לתוך מקצועות "צווארון

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר