מבוא

עמוד:11

מבוא ראשית לימודי לתואר מוסמך במדעי היהדות אירעה במקביל לפגישתי עם הפמיניזם כתנועה חברתית ואינטלקטואלית . המפגש תרם לעיצוב זהותי באשה יהודיה והסב את תשומת לבי להעדרן של נשים מכל תחומי הלימוד שבהם עסקתי . כסטודנטית הפכתי פעילה בתנועת הנשים היהודית שהיתה אז בחיתוליה , וביחד עם שתי חברות כתבתי ספר פופולרי על תולדות הנשים היהודיות באמריקה , שפורסם בשנת 976 ו . י ואולם לספר זה לא היה קשר ישיר לתוכניות 1 האקדמיות וראיתי בו סטייה מעבודתי "הרצינית . " בחוקרת התרכזתי בתחום ההתמחות שבו בחרתי - דברי ימי היהודים בצרפת בעידן המודרני . מחקר ההיסטוריה של הנשים היה אז רק בראשית דרכו . בתחום לימודי היהדות החלו חוקרים לחשוף את תולדותיהן של נשים רק בראשית שנות השמונים של המאה העשרים , והשפעתה של מגמה זו היתה מוגבלת לקבוצה קטנה - בעיקר של נשים וסטודנטיות . ואולם , משניתנה לי ההזדמנות להציג את מחקרי בכנסים אקדמיים מצאתי עצמי נוטה יותר ויותר להתרכז בנושאים הקשורים לדברי ימיהן של נשים . פרסום מאמרים אלה , ובעיקר מאמרי על החרם שהוטל בניו יורק בשנת 1902 על בשר כשר , חרם שאותו הובילו נשים , הביא לתודעת החוקרים העוסקים בהיסטוריה של הנשים את ייחודה של האשה היהודיה , ובו בזמן העלה את שאלת המשמעות של דברי ימי הנשים על סדר יומם של כותבי תולדות ישראל . ככל שהתגבשה התיאוריה הפמיניסטית , ועמה אף מחקר ההיסטוריה של נשים , הלכה וגברה שאיפתי ליישם היבטים מרתקים שצמחו מתוך מחקרים אלה גם בתחום דברי ימי ישראל . ההזמנה להגיש את סדרת ההרצאות על שם שטרום העניקה לי הזדמנות נדירה להגשים שאיפה זו . ו באום , היימן , מישל , האשה היהודיה באמריקה . 2 היימן , "נשים מהגרות ומחאת צרכנים ; " המאמר פורסם שוב The American Jewish ^ , ' Experience , ed . Jonathan Sarna , New York 1986 , pp . 135-146 ובתוך : Ethnicity and Gender : The Immigrant Woman , ed . George E . Pozzetta , New York 1991 , . pp . 81-95 וראה גם מאמרי : "Culture and Gender : Women in the Immigrant Jewish Community " , The Legacyof Jewish Migration : 1881 and its Impact , ed . David Berger ( Social Science Monographs ) , New York 1983 , pp . 157-168

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר