משיחיות ומציאות

עמוד:יא

המוסריות . קיומם המיוחד של העמים אינו מעצור למשיחיות , כי הייחוד של עמים נועד לשאוף לקבלת אחדות יתירה של האנושות ... ' . " דווקא משום שהרעיון המשיחי עשה את תכליתה של אהבת אלוהים לנקודה מוצקת באין סוף , מסתבר לך שאף לישראל נתייחד מקום בתוך הטור של נקודות המיצוע בשביל אהבת הבריות האינסופית של אלוהים . הקשר בין האל היחיד לאנושות היחידה הוא ציר בדיוניו של כהן באסופת המאמרים שלפנינו , ומכאן גם מסקנות ציבוריות בנות משקל מכריע לגבי זמנו שלו על התרחשויותיו . הקשר בין עדיפות המוסר בתודעה הדתית ובין אוניברסאליזם ומשיחיות הוא קו מדריך בחיבוריו של כהן . הדת היהודית ראתה תמיד את החוק האלוהי כזהה עם חוק המוסר , עם חוק האדם ( עמ' ( 74 —ומסתבר שעלינו לכלול בקביעה זו את הדגש בחוק האדם , הווי אומר אדם בכלל , אדם כיש עולם שהוא מעיקרו גם יש השייך לאנושות האוניברסאלית ולא להקשר נתון —לאומי במשמע — כלשהו . כיוון שהנבואה היא גיבוש דתי חזוני , הרי הרעיון המשיחי הוא שיאה של הנבואה ( עמ' , ( 58 ועל כן גם מצד זה נמשך הקשר שבין התשתית של היהדות לבין המשיחיות בפירושה הכל אנושי . הצליל המדינתי העולה מתפיסה אוניברסאלית זו אף הוא נשמע בבירור . כאשר כהן אומר : 'מתפקידו של רעיון האלוהות המונותיאיסטי לכונן חוקה מדינית דתית כהסתדרות עולמית , כלומר כברית מדינות של האנושות , המתפתחת לפי הרעיון המשיחי' , ( 74 ) יש לדייק ולהבחין בכך , שכהן אינו שולל את המבנה המדינתי שלילה כוללת —ולכך נודעת שוב חשיבות בהקשר היהודי ובפולמוס של בני דורו —אלא מצביע על הקירבה שבין ברית בין המדינות לבין האנושות במרחבה האוניברסאלי . כאן קרוב כהן , ומסתבר שביודעים , להשקפתו של קאנט על הברית הפידיראלית בין מדינות , ככל שקאנט העמיד על ההבדל בין — Voikerbund חבר עמים — לבין — vbikerstaat בחינת מדינת עמים , כדי ליטול מן ההסדר האנושי הכולל את מרכיב הכפיפות לראשות שלטונית . קאנט קושר את ההסדר הפידיראטיבי לשלטון משפט העמים . בעיני קאנט יישוב סכסוכים חוקי בין מדינות הוא עוגנו של הרעיון הפידיראטיבי , והתנאי לכך הוא משטר פנימי של המדינה הערוך על פי עיקרי משפט טהורים . נמצאת הברית הפידירא טיבית מעין התרחבות של המשטר החוקי הפנימי שבתוך כל מדינה כלפי אזרחיה שלה . כללו של דבר , המצב הפידיראטיבי של המדינות , שכוונתו אך להרחיק את המלחמה , הוא המצב המשפטי היחיד המתיישב עם חירותן של המדינות גופן . « 10 שם , עמ' . 289 11 שם , עמ' . 288 12 שם , עמ' . 186 13 בעניין זה עיין בעיקר : עמנואל קאנט , השלום הנצחי , שרטוט פילוסופי , תרגמו , הוסיפו מבוא ! והערות שמואל הוגו ברגמן ונתן רוטנשטרייך , הוצאת ספרים ע"ש מאגנס , האוניברסיטה העברית , ירושלים , תשל"ו , בייחוד עמ' . 89 , 86 , 80 , 70 , 62 , 41

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר