|
עמוד:8
על הספר בקיצור המתחייב ממסגרת הספר ניסיתי להציג בו את פניה השונים של המיתולוגיה הסלבית מההיבט של העם הסרבי . בהעדר מיתוסים של בריאה , הובאו בפרק הראשון של הספר , "קטעי בריאה ואגרות מקום , " קטעי מיתוסים על העולם הנברא ואגרות הקשורות במוצאם של מקומות שונים . בפרק "אלוהי הסלבים הקדומים" מתוארים האלים הסלביים המשותפים לכלל העמים הסלבים , בעיקר מההיבט של חוקרי המיתוסים הסרביים , לרבות הזיקות שבינם לבין "יורשיהם" בקרב קדושי הנצרות . בתקופה שבין נדידת העמים הגדולה , שהביאה את העמים הסלבים הדרומיים אל הבלקן , לבין חדירת הנצרות והשתלטותה , לא הספיקו האלים הקדומים של הסלבים להתגבש ולהתפתח ולא הותירו אלא רסיסי מיתוסים , אם בכלל . דמויותיהם של האלים מצטיירות בעיקר בהאנשה של ההבחנות השונות שיצר האדם הקדמון בין כוחות "האור" לכוחות "החושך " וביחס לפונקציות השונות שיוחסו לאלים אלה בשירות האדם , בכל הקשור בגורמי השמים , הצאן והבקר , כוחות הטבע , מלחמה ושלום , פריון , חיי הבית , בכלל והסרבית בפרט מתבססת במידה רבה על מחקר השירה העממית , הסיפורים , החידות והמשלים שרווחו בקרב העם ( ראו אחרית דבר "האפוס הסלבו סרבי , (" ועל אלמנטים של פולקלור כמו מנהגים , אמונות , מסורות ומימרות עממיות . החוקרים משתמשים גם בטכניקות המקובלות במחקר הבלשני וההיסטורי , המסייעות לבודד את היסודות הארכאיים משפע האלמנטים המאוחרים שנוספו עליהם , ובחקר האטימולוגיה של שמות האלים הקדומים . חומרים אלה משמשים מקור להבנת הווייתם הקדומה של הסלבים בעידן הקדם נוצרי .
|
|