מבוא

עמוד:13

הוראטיוס , משמש לו דגם לחיקוי . הוראטיוס אמנם סבר שסגנונו של לוקיליוס מחוספס ולא מלוטש ( בוצי ועכור , ( lutuientus ושיש לתקן בו הרבה , אבל הודה שדבריו שוצפים . ליובנאליס קסמו חירות לשונו של לוקיליוס וסגנונו התוקפני - הרי הוא מתאר אותו בסטירה הזאת שועט על סוסו המהיר בשדה רחב ידיים ומניף את חרבו בלהט נגד אויביו - ומן הסתם גם רומאיותו וקדמוניותו . יובנאליס הוא שמרן חסר תקנה שמתרפק על מסורת האבות ועל האתוס הרומי החברתי וההיסטוריוגרפי הקדום , והוא בז לזרים הבאים מן המזרח , ובייחוד ליוונים , ושונא אותם . אין תמה אפוא שהוא מעדיף סוגה רומית אנדוגנית ואת מייצגה המובהק ביותר . בסטירה הראשונה אפוא שוטח יובנאליס את העניינים שיעסוק בהם ואת צורת טיפולו בהם , ואת הסיבות לבחירתם . את עצמו הוא מציג כאילו הוא סטטיסט שעומד בצומת דרכים ומתבונן בעוברים ושבים ורושם לעצמו סקיצות של התרשמותו . הוא אמנם אינו בחזקת איום מידי על הרומאים , שכן הוא אינו מגנה אותם בפניהם , אלא איום מושהה , כי הוא עלול להוקיע את קלונם בכתב ( ואמנם הוא עושה זאת . ( יובנאליס נוטל אפוא לעצמו תפקיד לא פופולרי של מבקר שיש לירוא את שבט תוכחתו . הוא , לעומת משוררי אפוס ומשוררי טרגדיה רומיים להגנים , שעוסקים בנושאים מיתולוגיים שכבר אבד עליהם כלח , חייב , לדבריו , לחבר סטירות , difficile est stauram non scribere ) ובתרגום מילולי : 'קשה לא לחבר סטירה ( ' ולגנות בהן את החטאים ( vitium ) של בני דורו , ולכתוב בהן על העניינים החברתיים הבוערים של ימיו שלו , כי אש הזעם ( indignatio ) הבוערת בקרבו לא נותנת לו מנוח . הלוא הוא רואה את ההשחתה החברתית , את אהבת הבצע המתבטאת בקמצנות נוראה מחד גיסא ובבזבנות ללא גבול מאידך גיסא , את ההתנהגות הנבזית של העשירים כלפי בני חסותם , את התפרקות המתכונת הקדומה של מוסד הנישואין , את היפוך תפקידי המינים ואת צביעותם של ההומוסקסואלים . יובנאליס אמנם מצהיר שיכתוב על כל פעילותו של האדם ועל רגשותיו למן ימי המבול ועד ימיו שלו , אבל מן הסטירות הבאות מתחוור שהוא זנח את תוכניתו , והוא עוסק רק במגרעות של בני האדם . שלא כלוקיליוס , יובנאליס נמנע מלהזכיר אנשים חיים בשמותיהם מחשש שמא יבולע לו . האישים מן העבר שהוא מזכיר מייצגים בעצם תכונות או טיפוסים ( מעין דוגמאות רטוריות . ( לא בכל הסטירה משווה יובנאליס לדבריו נעימה זעופה . זו מתחלפת מפעם לפעם בנעימה מבודחת או מהורהרת , ושינוי כזה קשור לשינוי תדיר של הדמות ( persona ) שמגלם הסטיריקן , שהוא בעצם גם מעין שחקן . 21 ראו הוראטיוס , סטירות , א 4-3 , 10 ; 10 , 4 ( הוראטיוס מעיד על לוקיליוס ש'שחק עד דק את רומא במלח מאכל' . ( sal ) 22 א . 165 ; 20 השוו הוראטיוס , סטירות , ב . 65-62 , 1

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר