פרק ראשון אוניברסליסמוס הפוך

עמוד:12

יבשת אירופה . לימים הלך בדרך זו אף האיסלאם וכבש חלקים גדולים של העולם לו וללשונו , היא לשון ערב . אף לימי הביניים הנוצריים האירופאיים היתה לשון תרבות משלה , היא לשון רומא . הכנסיה הרומית נחלה מאת רומי לא רק את המנגנון המדיני אלא גם את המנגנון הלשוני האוניברסלי של אותם דורות . משזעזעה הריפורמציה הדתית באירופה את מוסדות שלטונה של הכנסיה הרומאית ונתחזקו הלשונות הלאומיות באה שעתן של האומות והלשונות החדשות להלחם על ההגמוניה . יצאה אספמית ( בימי גדו לתה של אספמיה כבשה זו כמעט את כל ארצות אירופה המשכלת ) ונכנסה צרפתית , ששלטונה רב היה במשך מאות שנים על כל הלבבות . לא יצאה עדיין מן העולם הצרפתית , ואנגלית כובשת והולכת את העולם כולו . מלחמת עולם של שרי האומות על שררה וגדולה היא גם מלחמה על התרבות ועל הלשון : עמים עולים על הבמה ויורדים , אף לשונות עולות ויורדות . והואיל ומעולם לא היו בגי ישראל כובשים מדיניים , ויצירתם המדינית אף בימי הגדולה לא יצאה מעולם מתחום מצומצם — אף לשונם לא יכלה לפרוש את כנפיה מעבר לתחום זה . ושוב : מעולם לא נצטיינו בני ישראל בכוח בנין ועיצוב צורה גדולים וכבירים . הטלת לשון על עמים שונים וזרים מחייבת כח ציביליזטורי גדול , כח מלכד ומאחד — וברשות זו תש כוחם של בני ישראל עם כל הכלים הגדולים , שחוננו בהם . גזירה היא , שיהא כיח מצוי שוקד על תיקונו אם במישרים ואם בעקיפים . הכוח האוניברסליסטי של ישראל בלשון נתגלה לא בקיומה של הלשון העברית ובהטלתה על האחרים אלא בפרישתם מן הלשון העצמית שלהם , בויתור על עצמותם הלשונית . ואלמלי היו נשמעים ליצר זה בלבד , ודאי שהלשון העברית היתה משתכחת בכולה מהם , אלמלי לא עמד הכוח המיחד והמקיים שבאומה , ששמר על עצמותה של האומה ולא נתן להם לכוחות הדוחים להשתלט על הכל : הכוחות המקרבים גדרו בעדם . כנגד המגמה של התפשטות מוצא אתה את מגמת ההתיחדות בלשון . כשם שכל אדם בעל שיעור קומה שקוד על שמירתה של אישיותו הלשונית בקול ובסגנון , אף צבור ואומה כך : שקורות הן במכוון ושלא במכוון על ייחודן הלשוני . הכוח האוניברסליםטי הנטוע בלב האומה התאמץ תמיד להסיר את עטרת ההוד וייחוד הנפש של הלשון , של הלשון בכלל , ולעשותה אסקופה נדרסת לצרכי שעה ויום ומסבות המקום . ואילו הכוח המייחד , המקיים , המצמצם בהיקף ומרחיב בעומק , הטיל קדושה בלשון העבר ושמר על המקום המצומצם , המופרש , המובדל : אין הקדושה אלא רשות מצומצמת של החייט

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר