הקדמה

עמוד:13

למורה המתחילה את חייה המקצועיים במערכת החינוך וחווה מצוקות מקצועיות ולמורה ותיקה המקשרת בין מצוקות ילדותה לבין הזהות האישית והמקצועית שלה כיום . המצוקות המתוארות בספר מתייחסות למגזר היהודי , וחלקן נבדקות בקרב צעירים חילוניים ודתיים . פרק אחד בספר עורך השוואה בין חיפוש עזרה בקרב צעירים יהודים לבין חיפוש עזרה בקרב צעירים ערבים . עם זאת , עלינו לציין שהספר אינו סוקר את כל תחומי המצוקה הקיימים בארץ , שהם , למרבית הצער , רבים ומגוונים , או את כל הקבוצות השונות באוכלוסייה המורכבת והרב-תרבותית בישראל , שוודאי חוות מצוקות ייחודיות להן . המחקרים המוצגים בספר בוחנים את המצוקות ואת דרכי ההתמודדות עמן תוך שימוש במגוון מתודולוגיות , החל ממחקרים כמותיים , המספקים תיאור סטטיסטי של סוגי מצוקה ושל דרכי התמודדות ובוחנים קשרים ביניהם לבין מאפיינים אישיים , חברתיים ותרבותיים של אוכלוסיית הצעירים , ועד מנעד רחב של סוגות בתחום המתודולוגיה האיכותנית , בהן הסוגה הפנומנולוגית לבדיקת תופעה כמו תופעת האלימות , שיטת חקר השיח לבדיקת יחסי גומלין בין הפונים לעזרה לבין התומכים בהם ולבחינת תפיסת ה"אני" של הפרט במצוקה , ומחקר עצמי ביקורתי לבחינת זהות אישית ומקצועית . חלק מן המחקרים המוצגים בספר זה משלבים מתודולוגיה כמותית ומתודולוגיה איכותנית . פרקי הספר מתייחסים לאופן שבו צעירים בישראל הלומדים בבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים תופסים את מצבי המצוקה שהם חווים , את מידת פנייתם לעזרה במצבים אלה ואת מידת הסיוע שהם סבורים שהם מקבלים ממקורות פורמליים ובלתי פורמליים . כמה מן הפרקים מציגים גם את תפיסותיהם של המבוגרים שעמם הצעירים באים במגע , כגון מורים ויועצים חינוכיים . פרק 1 מתמקד ברקע תיאורטי עדכני בתחום פניות לעזרה בקרב מתבגרים . הפרק מציג את תהליך קבלת ההחלטה בדבר פנייה לעזרה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר