הקדמה

עמוד:12

אצל צעירים יכולה לנבוע מן הרצון , המוקצן בתקופה זאת , להתמודד באופן עצמאי עם כל נושא וכן מסיבות אחרות , כגון הסטיגמה הכרוכה בפנייה לעזרה , חשש מחשיפה , חוסר אמון ברצון או ביכולת של הסביבה לסייע וזמינות נמוכה של מקורות סיוע . התוצאה של פער זה יכולה להיות פגיעה חמורה בהסתגלות החברתית של הפרט וברווחה האישית שלו , והשלכותיה עלולות להיות ארוכות טווח . אנו מאמינים שידע מחקרי בנושאים אלה עשוי לסייע לצמצם פער זה ולשפר את הרווחה האישית של הצעירים ושל סביבתם , הן בתוך מערכת החינוך והן מחוצה לה . בספר זה קיבצנו סדרה של מחקרים המתייחסים למצבי y / 7 > ומצוקה של צעירים ישראלים גם במסגרת בית הספר וגם מחוצה לה . הספר מתייחס למצוקות שונות שצעירים בישראל מתמודדים עמן , כפי שעלו במחקרים שערכנו ברשות המחקר , ההערכה והפיתוח במכללת לוינסקי לחינוך , וכפי שעלו במחקריהם של חוקרים נוספים , שממצאיהם תורמים לידע בתחום הנחקר ומעשירים את נקודות המבט המוצגות בספר זה . הספר פורס בפני הקוראים מצוקות הקשורות לבעיות אישיות , לבעיות בלימודים , למצבי אלימות בבית הספר , לצריכה של סמים ושל אלכוהול , ללחצים נורמטיביים בחיי היום-יום , וכן מתוארות מצוקות של תחילת דרך מקצועית ומצוקות הקשורות בילדות . אם כן , ההתייחסות בספר זה היא למצבי מצוקה אישיים , האופייניים לתקופת ההתבגרות ולתקופת הבגרות המוקדמת , כגון משברים הקשורים בגיל ההתבגרות , יחסים חברתיים ותקשורת עם הורים , ולמצבי מצוקה הקשורים בלימודים , כמו כישלון במבחנים , חוסר הבנה של החומר הנלמד ובעיות בתקשורת עם המורים . צעירים בישראל חווים מצבים אלה בסביבת חייהם היום-יומית , במערכת החינוך וגם במקום העבודה . הצעירים חווים את מצבי הלחץ והמצוקה באופן ישיר , כלומר , כשהם מזהים עצמם כקורבנות ישירים של המצוקה , וגם באופן עקיף , דהיינו , כשהם חשים נפגעים במצב שלא בהכרח כוון אליהם , אבל משפיע עליהם . טווח ההתייחסות שלנו בספר זה לקבוצת ה " צעירים" הוא רחב ונע מתלמידים בבית הספר היסודי ועד לסטודנטים צעירים להוראה ,

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר