פתח דבר

עמוד:6

נכונותם להפנות את חבריהם השרויים במצוקה לעזרה כזאת Raviv , ) Raviv , Vago-Gefen & Schachter-Fink , 2009 ; Raviv , Sills , Raviv & . ( Wilansky , 2000 מדובר בפרדיגמה מחקרית , שבמסגרתה הוצג לבני נוער סיפור קצר שתיאר מקרה של נער או של נערה השרויים במצוקה נפשית . המשתתפים נתבקשו להעריך עד כמה כדאי לדמות , גיבורת הסיפור , לפנות לייעוך פסיכולוגי . בקבוצה אחרת ( או באותה קבוצה בחלק אחר של השאלון ) נתבקשו המשתתפים , תלמידי תיכון , להשיב על השאלה ההיפותטית : "לו אתה היית במצב כזה , עד כמה אתה מעריך שהיית פונה לעזרת פסיכולוג . " ? מסתבר שקל יותר להפנות את זולתך לפסיכולוג מאשר לפנות לפסיכולוג בעצמך . הפער בין הנכונות הגבוהה יחסית להפנות את ה"חבר" או את ה"חברה" ההיפותטיים לייעול נפשי לבין נכונותו של האדם עצמו לפנות לייעוץ נפשי מלמד כי קיים גם "פער שירות פנימי . " מושג זה מתרגם את המושג הסטטיסטי-אפידמיולוגי למהות פנימית , המשקפת את החוויה של שקלול העלויות שהמתבגר עושה במודע ושלא במודע , כשעליו להחליט אם לפנות לעזרה לגורם מקצועי או לגורם תמיכה טבעי . המסקנה מעבודות אלה ומחלק מן העבודות המופיעות בקובץ זה היא שאכן לא קל להתבגר , ולא קל למתבגר להיעזר . מכאן נגזרת המסקנה שיש חשיבות רבה לערנות הצוות החינוכי והטיפולי במסגרות חינוך של מתבגרים . יש לשים לב להתנהגויות שהן בגדר נורות אזהרה . חשוב ליצור קשרי אמון ונסיבות שיקלו את הפנייה לעזרה . יש חשיבות רבה לעידוד מודעות עצמית ודה-סטיגמטיזציה של העזרה הנפשית . חשוב לטפח רגישות לזולת ולמצוקותיו ולהיעזר בקבוצת העמיתים ( peer group ) כמערכת תמיכה בפועל וכגורם מתווך המפנה לעזרה מקצועית . כדאי להשקיע בחינוך המעביר מסר שדיווח על חבר השרוי במצוקה אינו " הלשנה" אלא תמיכה . ולא דיברנו עוד על סיוע להורי מתבגרים ועידודם לפנות לייעוץ , לעתים עוד לפני יידוע המתבגר . מתן כלים להתמודדות בידי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר